Amalan budaya warisan perlu dilestarikan untuk rujukan generasi akan datang

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 17 Second

TAMPARULI: Amalan budaya yang menjadi warisan sejak turun-temurun perlu didokumentasikan agar menjadi bahan sejarah dan kekal menjadi amalan masyarakat.

Menteri Pembangunan Luar Bandar Sabah, Datuk Jahid Jahim, berkata, apa sahaja amalan yang diwarisi dari nenek moyang perlu dilestarikan atau dibukukan sebagai rujukan kepada generasi yang akan datang.

“Alangkah baiknya jika acara-acara amalan tersebut dapat dikaji, dan dijaga keasliannya tanpa diubahsuai,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan program Monginomulok dan Manantan Kampung Rongolis 2022 anjuran Jawatankuasa Pembangunan Dan Keselamatan Kampung (JPKK) Kampung Rongolis, di Hidden Splitgill Cafe (HSC), Kampung Rongolis.

Hadir sama Pengerusi JPKK Kampung Rongolis, Wilfred Wahit, Ketua Kampung Rongolis, KK Normin Sidau, Pegawai Tadbir Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sabah (JHEAINS) Daerah Kecil Tamparuli, Suffian Kundu, dan Pegawai Khas (Hal Ehwal Agama Islam), Joslan Apak, Setiausaha Parti Bersatu Sabah (PBS) Tamparuli, Welson Lian, dan pemilik HSC, Jaffrin Singkod.

Jahid berkata,  kerajaan negeri amat menyokong amalan seumpama itu yang mempunyai nilai sejarah yang tersendiri.

“Bagi pihak kerajaan negeri, saya mengucapkan tahniah kepada pihak penganjur dan kita memberi sokongan sepenuhnya usaha bagi menghidupkan semula amalan-amalan yang menjadi warisan kita ini agar tidak hilang ditelan zaman,” katanya.

Jahid yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tamparuli, berkata, program yang terhenti sekian lama itu boleh menjadi sejarah dan panduan, malah Kampung Rongolis sendiri boleh menjadi contoh kepada masyarakat lain kelak.

“Ini merupakan satu medium yang boleh mempertemukan dan mempersatukan masyarakat, mempunyai kualiti dan nilai sejarahnya yang tersendiri, jadi kita harus berasa bangga,” katanya.

Antara pengisian program tersebut adalah memakan ‘Sinantanan’ dan pertandingan lagu-lagu tradisi.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *