Kerjasama dua hala antara Sabah dan Acapulco diperkukuh

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 15 Second

KOTA KINABALU: Duta Besar Mexico ke Malaysia, Edmundo Font mencadangkan kemungkinan menjadikan Kota Kinabalu dan Acapulco bandar bersaudara yang akan membantu membina hubungan perdagangan antara Sabah dan Mexico.

Kedua-dua bandar adalah serupa dari segi landskap, justeru idea itu patut diterokai, katanya ketika bertemu Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor di Menara Kinabalu dekat sini, hari ini.

Sebuah bandar pelabuhan laut yang terletak di pantai Pasifik Mexico, Acapulco adalah salah satu bandar tertua di Mexico iaitu destinasi pelancongan pantai.

Font yang membuat lawatan pertamanya ke negeri ini sejak dilantik sebagai utusan negaranya pada November tahun lepas berkata, beliau datang untuk melihat potensi perniagaan dan perdagangan Sabah dengan Mexico.

Hajiji memberitahu Font bahawa Sabah mengalu-alukan pelabur termasuk dari Mexico untuk datang dan buat perniagaan.

Pada masa ini, Mexico ialah rakan dagangan kedua terbesar Malaysia di Amerika Latin selepas Brazil dengan jumlah dagangan RM5.95 bilion pada 2021.

Jumlah eksport Malaysia terutamanya minyak sawit dan produk pertanian berasaskan minyak sawit serta getah asli ke Mexico pada 2021 ialah RM5.03 bilion.

Manakala, jumlah import dalam tempoh yang sama ialah RM920 juta terdiri daripada elektrik dan elektronik produk, bijih logam, dan sekerap logam.

Font juga memaklumkan Hajiji bahawa seorang saintis Mexico, Dr Milena Salgado Lynn telah menyumbang kepada kajian di Pusat Padang Danau Girang dan Kesihatan Hidupan Liar, Genetik dan Makmal Forensik di Jabatan Hidupan Liar Sabah.

Turut hadir Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Seri Safar Untong, Unit Perancang Ekonomi Sabah Pengarah, Jasmine Teo dan Ketua Pegawai Eksekutif Invest Sabah, Datuk Madiyem Layapan.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *