Sabah yakin terima lebih sejuta ketibaan pengunjung tahun ini

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:3 Minute, 26 Second

KOTA KINABALU: Seramai 857,675 pengunjung yang tiba di Sabah setakat Julai tahun ini sekaligus menunjukkan peningkatan ketara sebanyak 632 peratus berbanding tempoh yang sama tahun lalu dengan anggaran RM1.4 bilion dalam resit pelancongan.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, selaras dengan perkembangan ini, Sabah optimis menerima lebih sejuta pengunjung tahun ini.

Setakat ini, katanya peningkatan itu didorong oleh sektor pelancongan domestik yang menyumbang secara keseluruhan daripada 785,123 pengunjung, meningkat 582 peratus bagi tempoh yang sama.

“Dengan pembukaan semula sempadan antarabangsa, jumlah ketibaan pelancong antarabangsa direkodkan pertumbuhan ketara dengan 72,552 ketibaan meningkat 3,680 peratus untuk tujuh bulan pertama 2022.

“Ini sememangnya petanda yang baik dan perlahan-lahan tetapi pasti, kita melihat ketibaan pelawat semakin meningkat dan saya gembira pemain industri pelancongan telah berganding bahu dengan kami untuk melonjakkan momentum ini,” katanya.

Hajiji menandatangani plak sempena pembukaan rasmi Hotel Holiday Inn Express di sini hari ini. – Foto ihsan JKM

Beliau berkata demikian semasa berucap seterusnya merasmikan pembukaan rasmi hotel terbaharu, Holiday Inn Express, di sini hari ini.

Ketua Menteri juga berbesar hati untuk mengambil perhatian bahawa perjalanan melalui udara, domestik dan antarabangsa berada pada aliran menaik.

Menurut Hajiji, pada masa ini, terdapat 367 penerbangan domestik dengan kapasiti 60,162 tempat duduk setiap minggu ke Kuala Lumpur, Johor Bahru, Pulau Pinang, Kota Bahru, Terengganu, Labuan, Kuching, Miri, Sibu, Bintulu dan Mulu.

“Bagi sektor penerbangan antarabangsa, Sabah kini dihubungkan dengan lima destinasi antarabangsa – Singapura, Bandar Seri Begawan, Incheon, Manila dan Bangkok dengan jumlah 39 penerbangan setiap
minggu dan kapasiti tempat duduk 7,016.

“Selaras dengan usaha pemulihan pelancongan, pemberian insentif kepada syarikat penerbangan antarabangsa telah telah dilaksanakan sebagai sebahagian daripada strategi pemulihan pelancongan selepas wabak.

“Insentif ini bertujuan untuk menyokong dan menggalakkan syarikat penerbangan memulihkan sambungan udara, bermula.laluan antarabangsa baharu, atau mengadakan penerbangan sewa khas ke Sabah. Ini penting sejak 96 setiap peratus ketibaan pelancong ke Sabah adalah melalui udara,” katanya.

Hajiji berkata di peringkat domestik, usaha tertumpu kepada kerjasama pintar dengan industri rakan kongsi seperti syarikat penerbangan, persatuan pelancongan, dan Lembaga Penggalakan Pelancongan Malaysia
(Tourism Malaysia).

Inisiatif kerjasama ini termasuk kempen keterlihatan tinggi serta perjalanan suai kenal
media dan media sosial, katanya sambil menambah bahawa penyertaan dalam pameran pelancongan seperti MATTA Fair, MITM Travel Fair akan dipertingkatkan lagi.

Semasa kemuncak pandemik Covid-19, beliau berkata Kerajaan Negeri mencatatkan pelan pembangunan dan melancarkan Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ), menggariskan visi, strategi dan keutamaan untuk lima tahun akan datang dari 2021.

“Ia adalah untuk menjadi pelan tindakan penting untuk membawa Sabah ke dekad yang akan datang dan untuk memberikan penjelasan mengenai bidang tumpuan utama Sabah, terutamanya untuk perniagaan dan pelabur yang menjadikan pelaburan berbilion ringgit berimpak tinggi.

“Dan berita terbaiknya ialah Sabah telah memperoleh pelaburan asing bernilai RM9.9 bilion daripada Januari hingga September tahun ini, semuanya dicapai di tengah-tengah pandemik,” katanya.

Ketua Menteri berkata paling penting pelaburan ini juga menghasilkan kesan berganda kepada meningkatkan ekonomi.

“Saya mahu melihat bahawa mereka diukur dalam pekerjaan yang dicipta untuk orang kita. Untuk hotel baru seperti Holiday Inn Express, kami ingin melihat bahawa impaknya diukur bukan sahaja oleh aliran pengunjung dan sumber mereka tetapi juga dengan peluang dalam mengupah penduduk tempatan untuk bekerja di sini.

“Dan kunci kepada ini ialah pelaburan yang kami bawa masuk diukur dalam kesan motivasi perusahaan tempatan lain selain melihat impaknya akan melanda masyarakat tempatan,” katanya.

Memandangkan lebih ramai ketibaan pengunjung dijangka masuk ke Sabah, Kerajaan Negeri yakin akan ada menjadi bilik yang mencukupi dengan sekurang-kurangnya 11 hotel baharu sedang dirancang atau dibina dan akan disiapkan dalam beberapa tahun akan datang dengan tambahan 3,500 bilik. Selain Holiday Inn Express, Hyatt Centric, Alila Resort juga akan siap pada tahun ini.

Hajiji kemudian menyaksikan penyerahan sumbangan RM50,000 daripada Chee Swee Cheng Group of Companies kepada Rumah Anak Yatim dan Miskin Tuaran.

Majlis turut dihadiri Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar, Datuk Jafry Arrifin, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Yakub Khan, Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar merangkap Pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah, Datuk Joniston Bangkuai, Chee Swee Cheng Group of Companies Executive Director, Chee Eng Hoon dan InterContinental Hotels (IHG) and Resorts Director of Operations South East Asia and Korea, Sophie Mougel.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *