Sabah laksana JCSPO & MSPO untuk capai standard RSPO

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:3 Minute, 47 Second

KOTA KINABALU: Satu inisiatif dasar akan dilaksanakan untuk melindungi daya tahan sektor minyak sawit dan menjadikan Sabah peneraju global dalam pengeluaran minyak sawit mampan, kata Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor.

Hajiji berkata, inisiatif ini akan dilakukan melalui pelaksanaan serentak Bidang Kuasa Pensijilan Kelapa Sawit Lestari (JCSPO) dan Pensijilan Minyak Sawit Mampan (MSPO) yang bertujuan untuk mencapai pengiktirafan di peringkat antarabangsa Standard Meja Bulat mengenai Kelestarian Minyak Sawit Mampan (RSPO) .

Beliau berkata demikian dalam ucaptama pada majlis sulung East Malaysia Palm and Lauric Oils Price Outlook Conference and Exhibition (emPOC2022) di Magellan Sutera Resort disini hari ini.

Teks ucapan beliau disampaikan oleh Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan merangkap Menteri Kewangan II, Datuk Seri Masidi Manjun.

“Secara konsisten dan selama ini, pelbagai inisiatif telah diperkenalkan dan dilaksanakan oleh Kerajaan Negeri bagi memastikan sektor sawit kekal milik negeri ini sebagai pemacu utama ekonomi.

“Kerajaan Negeri akan meneruskan usaha menambah minyak sawit mentah (MSM) hasil sehektar melalui pertanian ketepatan, mekanisasi ladang, kawalan ke atas perosak dan penyakit serta banyak lagi.

“Pada masa sama, Kerajaan Negeri memberi tumpuan kepada memanfaatkan teknologi dan inovasi untuk meningkatkan produktiviti dan daya saing sektor hiliran kelapa sawit,” katanya.

Ketua Menteri berkata harga MSM di Sabah telah meningkat sebanyak 26.8 peratus untuk dicapai RM5,372.50 satu tan bagi tempoh Januari-Ogos 2022 berbanding RM4,505.50 setiap tan bagi tahun 2021.

Beliau mengaitkan kenaikan harga MSM berpunca daripada kenaikan harga minyak kacang soya dunia, gangguan bekalan minyak sawit akibat kekurangan tenaga kerja dalam sektor perladangan dan kesan kenaikan harga minyak mentah Brent di pasaran dunia.

“Dari segi pengeluaran, pengeluaran MSM Sabah pada 2021 dicatatkan pada 4.36 juta tan dengan 4.02 juta tan dieksport ke negara-negara seperti Amerika Syarikat, China, Kesatuan Eropah (EU) dan Korea Selatan.

“Bagi tempoh Januari-Ogos 2022, eksport minyak sawit dan lain-lain berasaskan sawit produk berjumlah 3.04 juta tan telah meningkat sebanyak 58,343 tan berbanding 2.98 juta tan dalam tempoh yang sama tahun lepas,” katanya.

Bagi nilai eksport minyak sawit dan produk berasaskan sawit lain yang dijana oleh negara, beliau berkata tahun lepas ia berjumlah RM19.9 bilion, peningkatan sebanyak 32.7 peratus berbanding kira-kira RM15 bilion pada 2020.

Disokong oleh kenaikan harga pasaran global, nilai eksport bagi tempoh Januari-Ogos 2022 telah meningkat sebanyak RM5.87 bilion atau 53 peratus kepada RM16.94 bilion berbanding RM11.08 bilion dalam tempoh yang sama tahun lepas.

“Dengan sumbangan eksport berjumlah berbilion Ringgit, tidak dinafikan bahawa industri minyak sawit memainkan peranan utama untuk meningkatkan pertumbuhan ekonomi dan penuaian negeri manfaat sosio-ekonomi kepada rakyat,”katanya.

Pada masa ini, beliau berkata sembilan kilang penapisan minyak sawit beroperasi di Sabah dengan pemprosesan kapasiti 7.48 juta tan setahun, dengan dua kilang biodiesel beroperasi untuk menghasilkan.300,000 tan biofuel berasaskan sawit setiap tahun.

“Untuk tujuan ini, Kerajaan Negeri Sabah akan mendorong momentum untuk memastikan penyertaan Sabah dalam sektor hiliran kelapa sawit untuk memaksimumkan kelebihan Negeri sebagai pemain utama dalam penanaman dan pengeluaran minyak sawit di Malaysia,” katanya.

Hajiji berkata, Kerajaan Negeri telah menubuhkan Kluster Perindustrian Minyak Sawit (POIC)- Lahad Datu dan POIC Sandakan sebagai hab pembangunan industri sawit untuk menerajui pembangunan aktiviti hiliran berasaskan minyak sawit.

Kedua-dua POIC Lahad Datu dan Sandakan dibangunkan dengan kemudahan dan peralatan disepadukan dengan kemudahan pelabuhan untuk menyokong aktiviti import dan eksport produk sawit yang akan digunakan oleh industri dan pelabur.

Menurutnya, berdasarkan kemajuan dalam sektor minyak sawit dan peningkatan infrastruktur, serta ketersediaan insentif kerajaan yang menarik, ini akan menyediakan peluang perniagaan yang sangat baik untuk pemain industri menceburi bidang sektor hiliran.

“Untuk tujuan ini, Kerajaan Negeri menggalakkan pemain industri sawit di Malaysia untuk melabur dalam industri minyak sawit hiliran dengan membangunkan kilang oleokimia di Sabah.

“Pembangunan kilang oleokimia mempunyai potensi besar memandangkan tidak ada kilang kewujudan di Malaysia Timur, khususnya di Sabah pada masa ini,” katanya.

Ketua Menteri memberi jaminan bahawa Kerajaan Negeri melalui Kementerian Perindustrian Pembangunan komited untuk membantu menyelaras dan memudahkan pelaburan dan pembangunan kilang oleokimia.

“Saya yakin minyak sawit yang dieksport dari Sabah akan lebih menguntungkan jika nilai boleh ditambah melalui pembangunan industri minyak sawit hiliran,” katanya.

Hajiji juga mengalu-alukan emPOC2022 selama dua hari, yang dianjurkan oleh Bursa Malaysia untuk kali pertama di Malaysia Timur.

“Ia adalah tepat pada masanya untuk Sabah kerana ia memberi tumpuan kepada industri minyak sawit, salah satu kunci pemacu ekonomi negeri.

“Saya yakin emPOC2022 akan menampilkan pelbagai sesi berwawasan oleh pakar industri
dan menyediakan peluang berharga kepada peserta untuk menjalin rangkaian dan sentiasa dikemas kini mengenai topik merangkumi bekalan dan permintaan minyak sawit, risiko geopolitik dan kemungkinan kemelesetan akan datang,” katanya.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *