HomeEkonomiYayasan Sabah meterai perjanjian usaha sama pengeluaran tenaga boleh diperbaharui

Yayasan Sabah meterai perjanjian usaha sama pengeluaran tenaga boleh diperbaharui

Read Time:2 Minute, 33 Second

KOTA KINABALU: Yayasan Sabah memeterai perjanjian usaha sama (JV) dengan G Capital Berhad untuk menghasilkan tenaga boleh diperbaharui melalui loji janakuasa hidroelektrik mini seluruh Sabah untuk melengkapkan penjanaan bekalan elektrik negeri.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, bahawa dengan memanfaatkan Iklim dan sungai Sabah, loji janakuasa hidroelektrik mini adalah antara yang holistik penyelesaian kepada kekurangan bekalan kuasa di negeri ini.

“Saya yakin perjanjian usaha sama ini akan menyumbang bekalan kuasa yang stabil kepada Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) dan menarik pelaburan berkualiti,” katanya semasa berucap seterusnya menyaksikan majlis pemeteraian perjanjian usaha sama dengan pemegang saham di Menara Kinabalu di sini hari ini.

Beliau berkata, meningkatkan penggunaan tenaga boleh diperbaharui adalah sejajar dengan Dasar Kerajaan Persekutuan dan Matlamat Pembangunan Mampan serta dengan salah satu daripada tiga teras utama Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ) iaitu infrastruktur hijau dan rangkaian kemampanan.

“Penjanaan tenaga hijau seperti loji janakuasa hidroelektrik mini akan menarik lebih ramai pelabur, terutamanya mereka yang mengutamakan tenaga hijau dan alam sekitar, sosial dan tadbir urus.

“Ia akan menyokong pertumbuhan dan pembangunan ekonomi Sabah selain memberi manfaat industri dan komuniti tempatan, membuka lebih banyak peluang pekerjaan dan mewujudkan laluan untuk kerjaya profesional,” katanya.

Menurutnya, baru-baru ini Parlimen telah meluluskan Rang Undang-Undang Tenaga Boleh Baharu (Pindaan) 2022 dan Rang Undang-Undang Pihak Berkuasa Pembangunan Tenaga Lestari (Pindaan) 2022 yang membuka jalan kepada penubuhan Suruhanjaya Tenaga Sabah untuk menguruskan sepenuhnya sendiri bekalan kuasa negeri.

“Pencapaian bersejarah ini akan membolehkan Sabah menguasai sepenuhnya bekalan pengurusan kuasanya termasuk perancangan pengagihan kepada lebih banyak isi rumah serta kawasan komersial. Ini adalah langkah besar ke arah mencapai objektif rancangan pembangunan Sabah Maju Jaya,” katanya.

Tambah Hajiji, Infrastruktur bekalan kuasa yang lebih baik telah diramalkan dengan baik oleh Kerajaan Negeri, ia adalah satu inisiatif untuk menarik lebih ramai pelabur ke Sabah.

“Beberapa pelabur utama yang datang ke Sabah ialah firma kerajang tembaga Korea, SK Nexilis, yang telah membuka kilang seluas 100 ekar dengan nilai pelaburan sebanyak RM4.2 bilion serta SBH Kibing, sebuah syarikat China yang turut menubuhkan kilang berjuta-jutanya di Sabah, kedua-duanya terletak di Taman Perindustrian Kota Kinabalu (KKIP).

“Justeru itu, Kerajaan Negeri mengalu-alukan inisiatif usaha sama antara Yayasan Sabah dengan sebuah syarikat tenaga boleh diperbaharui terkemuka, G Capital Berhad. Di bawah perjanjian itu, beberapa loji janakuasa hidroelektrik mini antaranya di sungai Kota Belud akan dibina dengan jumlah kapasiti kuasa 65 Mega Watt.

“Kabinet Negeri akan terus menyokong cadangan projek yang memberi manfaat kepada negeri dan rakyatnya,” katanya.

Sementara itu, menandatangani perjanjian itu bagi pihak Yayasan Sabah adalah pengerusi anak syarikatnya Innoprise Synergy Sdn Bhd Tan Sri Pandikar Amin Mulia manakala G Capital Berhad diwakili oleh pengerusi syarikat milik penuhnya CM Creative Itinerary Sdn Bhd, Zulkepli Mishat.

Turut hadir Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Seri Sr Safar Untong, Peguam Negara, Datuk Nor Asiah Mohd Yusof, Pengarah Yayasan Sabah, Datuk Gulamhaidar Khan Bahadar, Pengerusi Kluster Industri Minyak Sawit (POIC), Datuk Seri Yong Teck Lee, Pengerusi Qhazanah Sabah Berhad, Datuk Seri Salleh Tun Said, Presiden Persekutuan Persatuan Cina Malaysia (Huazong), Tan Sri Goh Tian Chuan dan Pengarah Eksekutif G Capital Berhad, Datuk Yap Yee Ping.

RELATED ARTICLES
Utama

Australia perkukuh hubungan kerjasama dengan Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya