HomeUtamaSabah peroleh RM11.9b pelaburan asing dari Sept 2020 hingga Sept 2022

Sabah peroleh RM11.9b pelaburan asing dari Sept 2020 hingga Sept 2022

Read Time:2 Minute, 17 Second

KOTA KINABALU: Sabah memperoleh sejumlah RM11.9 bilion pelaburan asing dan RM942 juta untuk domestik dalam tempoh dua tahun dari September 2020 hingga September 2022 dan mewujudkan kira-kira 5,000 peluang pekerjaan untuk rakyat tempatan.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, ini mencerminkan keyakinan pelabur terhadap Sabah dan ia baik untuk menjalankan perniagaan di negeri itu.

“Yakinlah bahawa Kerajaan Negeri komited untuk mencari jalan bagi menambah baik dasar pelaksanaan dan memastikan sistem penyampaian kerajaan diperkukuh dan ditambah baik,” katanya pada Festival Seni Bina Borneo 2022, Konvensyen BAF: Borneo Melangkah Ke Hadapan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah di sini hari ini.

Teks ucapan beliau disampaikan Menteri Pembangunan Masyarakat dan Kesejahteraan Rakyat, Datuk Ir Shahelmey Yahya.

“Saya menggesa pemain dalam sektor swasta, seperti Persatuan Arkitek Malaysia atau PAM dan organisasi lain yang serupa untuk menjadi rakan kongsi kami dalam kemajuan dan bekerjasama dengan Kerajaan Negeri,” katanya.

Ketua Menteri gembira mengetahui bahawa PAM, Bahagian Sabah dan pertubuhan lain yang berfikiran sama telah memulakan acara seperti Pesta Seni Bina Borneo untuk meneruskan dan melengkapkan usaha Kerajaan Negeri untuk mendorong momentum pembangunan.

“Kami tidak berputus asa sejak mengambil alih tampuk pemerintahan pada Oktober 2020. Malah di tengah-tengah pandemik, kami menyingsing lengan baju kami dan turun untuk merangka pelan pembangunan lima tahun kami – Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ).

“Dan menjelang Mac 2021, kami melancarkan peta jalan yang menggariskan visi, strategi dan keutamaan kami untuk lima tahun akan datang. Rangka tindakan ini adalah penting dalam membawa Sabah ke peringkat seterusnya,” katanya.

“Saya yakin dengan perkembangan positif dalam usaha kita untuk lebih banyak bersuara dan penyertaan yang lebih besar dalam sektor minyak dan gas negeri serta mendapat lebih banyak hasil daripada sumber lain, hasil negeri dijangka melepasi paras RM6 bilion tahun ini,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Ketua Menteri berkata membina lebih banyak bangunan cekap tenaga atau bangunan hijau adalah langkah ke hadapan di samping pemulihan dan pemuliharaan persekitaran semula jadi.

“Adalah menggembirakan bahawa tema Konvensyen itu bertepatan dengan Agenda 2030 untuk Pembangunan Mampan yang diterima pakai oleh semua anggota Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu pada 2015. Agenda ini menyediakan pelan tindakan bersama demi keamanan dan kemakmuran untuk manusia dan planet ini, sekarang dan masa akan datang.

“Malah, Kerajaan Malaysia telah berusaha secara aktif ke arah mencapai Matlamat Pembangunan Mampan dan mempergiatkan usahanya melalui pelbagai kementerian dan agensi dalam inisiatif mitigasi dan adaptasi perubahan iklim,” katanya.

Menurutnya, mengurangkan kesan perubahan iklim adalah tinggi kepada Negeri Agenda kerajaan dan Majlis Tindakan Perubahan Iklim di bawah bidang kuasa Jabatan Perhutanan Sabah juga telah ditubuhkan untuk membincangkan dasar perubahan iklim dan tindakan, memacu pertumbuhan ekonomi hijau, memangkin teknologi hijau dan pertumbuhan rendah karbon.

“Komitmen itu selaras dengan Dasar Negeri Sabah mengenai alam sekitar serta aspirasi negara, terutamanya dalam proses mitigasi dan adaptasi iklim,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

Australia perkukuh hubungan kerjasama dengan Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya