Musuh politik bergabung memastikan GRS menang

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 28 Second

KOTA MARUDU: Empat tahun lalu, Datuk Seri Dr Maximus Ongkili dan Datuk Maijol Mahap berentap kerusi Parlimen Kota Marudu.

Tetapi pada pilihanraya umum kali ini, kedua-dua musuh politik bergabung tenaga demi memastikan kemenangan berpihak kepada Gabungan Rakyat Sabah (GRS).

Maijol, Ketua Penerangan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Kota Marudu, merupakan pencabar utama Maximus, Presiden Parti Bersatu Sabah, di mana kedua pemimpin pernah beradu pengaruh dalam tiga PRU sebelumnya.

Kali terakhir mereka berentap pada PRU14, Maximus menang dengan 1,774 majoriti selepas mendapat 13,033 undi, manakala Maijol, yang bertanding di bawah tiket Parti Harapan Rakyat Sabah (PHRS), mendapat 11,259 undi.

Selain Maijol, Datuk Anita Baranting dari Parti Star Sabah, yang juga mantan Ketua Wanita PBS, turut hadir ke sesi mesyuarat-sambil-sarapan yang diadakan di Kampung Damai di Tandek, dekat sini.

Ketua-tiga pemimpin kelihatan mesra sambil membincangkan strategi untuk memastikan kemenangan buat calon GRS.

Star Sabah adalah ahli GRS, manakala PHRS menyatakan komitmen mesra kepada Gabungan tersebut.

Terdahulu, Anita pernah berkata keputusan beliau meninggalkan PBS tidak ada kena mengena dengan rasa tidak senang terhadap Presiden, mahupun Parti tersebut.

“Cuma, pada ketika itu terdapat tekanan ketika berada di pihak pembangkang. Ditambah lagi dengan permintaan Rakyat yang inginkan pembangunan. Tetapi itu semua telah berlalu.

“Prioriti kami pada kali ini adalah untuk memastikan kemenangan beliau (Maximus) pada PRU14 ini agar pembangunan di Kota Marudu dapat diteruskan,” ujar Anita.

Maijol dan Anita juga berkata markas parti mereka telah dibuka dan beroperasi untuk membantu dalam kempen.

Maximus, yang bertanding di bawah tiket GRS, akan berdepan dengan lima pencabar lain iaitu Datuk Wetrom Bahanda dari Parti Kesejahteraan Demokratik Masyarakat (PKDM), Sharizal Denci (Parti Muda), Datuk Jilid Kuminding (Parti Warisan Sabah), Mohd Azmie Zulkiflee (Pejuang Tanah Air) dan satu-satunya calon bebas di Kota Marudu, Norman Tulang.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *