Biro Konvensyen Sabah akan beroperasi awal tahun depan

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:2 Minute, 52 Second

KOTA KINABALU: Kerajaan Negeri sedang menubuhkan Biro Konvensyen Sabah (SCB) yang dijangka beroperasi awal tahun depan, kata Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor.

“SCB adalah kemudahan yang sangat diperlukan untuk memanfaatkan acara perniagaan berasaskan pelancongan untuk lebih jauh menjadikan Sabah destinasi pilihan untuk mesyuarat, insentif, persidangan dan pameran/acara. Ini akan menjadi rangsangan untuk pelancongan di Sabah,” katanya pada Majlis Perasmian Hyatt Centric hari ini.

Ucapan beliau disampaikan oleh Timbalan Ketua Menteri merangkap Menteri Pembangunan Perindustrian Datuk Seri Dr Joachim Gunsalam.

Hajiji berbesar hati menyatakan bahawa dengan segala usaha pemulihan telah dilaksanakan, Sabah telah berjaya mendaftarkan 1.2 juta ketibaan pelawat domestik dan antarabangsa dari Januari hingga September tahun ini dengan anggaran penerimaan pelancongan sebanyak RM2.1 bilion.

“Adalah berita baik bahawa Sabah akan mempunyai tambahan 24 penerbangan antarabangsa setiap minggu bermula 5 Disember bulan depan hingga 1 Januari tahun depan dari Taipei, Narita, Busan dan Hong Kong yang akan menambah 52 peratus kepada kapasiti kerusi antarabangsa semasa,” katanya.

Dengan perkembangan terbaru ini, Ketua Menteri yakin kedatangan pelawat Sabah akan melepasi sasaran 1.3 juta yang ditetapkan untuk tahun ini.

“Ini bermakna Sabah terbuka untuk perniagaan dan pelawat. Kita sedang meneroka pelbagai cara untuk meningkatkan pelancongan dan mengiktiraf kepentingannya sebagai pemangkin ekonomi. Ini akan meningkatkan daya saing kerana kita ingin memastikan Sabah kekal sebagai salah satu daripada destinasi pelancongan kegemaran Malaysia,” katanya.

Hajiji berkata pembangunan hotel baharu seperti Hyatt Centric memberi petanda baik untuk pelancongan industri yang merupakan sektor yang paling teruk terjejas akibat pandemik COVID-19. Bukan sahaja ia telah menyebabkan penurunan drastik dalam ketibaan pelancong tetapi juga dalam semua perniagaan, besar dan kecil.

Bagaimanapun, Kerajaan Negeri tidak berputus asa dalam usaha menguruskan cabaran dan dalam tempoh singkat mengambil alih pentadbiran kerajaan, pelan hala tuju pembangunan sesebuah negeri untuk memberikan kejelasan mengenai bidang tumpuan utama Sabah, terutamanya untuk perniagaan dan pelabur.

“Pelancongan merupakan salah satu daripada tiga teras utama selain Pertanian dan Perindustrian. Untuk mengurangkan kesannya, tahun ini kita telah mengagihkan RM227.4 juta kepada sektor pelancongan untuk menyokong dan memulihkan industri.

“Ini termasuk memperkasa masyarakat tempatan melalui penyertaan dalam Pelancongan Luar Bandar Program Pembangunan di bawah Lembaga Pelancongan Sabah, inisiatif mengenai berimpak tinggi antarabangsa, kempen destinasi promosi bersama dengan industri dan syarikat penerbangan serta program Suai Kenal media,” katanya.

Penerbangan berjadual terus telah dimulakan semula serta dengan sambungan jarak jauh yang telah ditetapkan dan selain itu, Insentif Syarikat Penerbangan Khas kepada syarikat penerbangan turut diperkenalkan menggalakkan syarikat penerbangan menyambung semula laluan antarabangsa ke Sabah.

“Sehingga bulan ini, enam syarikat penerbangan telah menyambung semula laluan antarabangsa mereka ke Kota Kinabalu,” katanya.

Hajiji juga mengucapkan tahniah kepada Hyatt kerana bekerjasama dengan Hap Seng untuk membawa projek Hyatt Centric membuahkan hasil.

“Pelaburan Hyatt menunjukkan strategi yang lebih besar dan itu adalah untuk membuat pelaburan yang kukuh dan mempunyai satu lagi mercu tanda Hyatt di Kota Kinabalu adalah satu anugerah kerana kita telah membuka sempadan kepada pelawat. Saya pasti ramai pengembara yang bersemangat akan menginap di hotel gaya hidup moden itu,” katanya.

Hajiji berkata Kerajaan Negeri akan meneruskan usaha untuk mendorong momentum pelaburan itu di mana Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia atau MIDA telah menyenaraikan Sabah telah memperoleh pelaburan langsung asing bernilai RM12 bilion dan RM942 juta dalam pelaburan domestik dari Januari hingga Oktober 2022.

Hadir sama pada majlis itu, Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Seri Safar Untong; Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar merangkap Pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah (STB), Datuk Joniston Bangkuai; Presiden Operasi Hyatt dan Pengerusi Hap Seng Consolidated Berhad, Thomas Karl Rapp.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *