HomeUtamaKerjasama rapat STB dengan institusi akademik bantu pelancongan luar bandar berkembang

Kerjasama rapat STB dengan institusi akademik bantu pelancongan luar bandar berkembang

Read Time:1 Minute, 50 Second

KOTA KINABALU: Lembaga Pelancongan Sabah (STB) komited untuk bekerjasama rapat dengan Universiti Malaysia Sabah (UMS) dan institusi pengajian tinggi lain bagi menyokong pertumbuhan berterusan industri pelancongan luar bandar negeri.

Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Joniston Bangkuai berkata, STB dan pemain pelancongan boleh mendapat manfaat yang besar daripada pengajian universiti berkenaan pelancongan luar bandar.

Katanya, STB boleh menjadi bantuan penting kepada ahli akademik dalam pengajian mereka untuk lebih memahami topik yang dibincangkan dan mengenal pasti penyelesaian kolaboratif kepada masalah industri.

Joniston, yang juga pengerusi STB, berucap pada Simposium Pelancongan Berasaskan Komuniti (CBTS) 2022, bertemakan ‘Kemakmuran Pelancongan Luar Bandar: Mentransformasi Kesejahteraan Masyarakat Setempat’ di Galeri Azman Hashim UMS di sini, pada Jumaat.

Simposium ini dianjurkan bersama oleh Pusat Penyelidikan Pelancongan Borneo (BTRC) universiti; Fakulti Perniagaan, Ekonomi dan Perakaunan; dan Lembaga Pelancongan Sabah.

Ia disokong oleh Persekutuan Persatuan Pelancongan Luar Bandar Sabah dan Persatuan Pendidikan dan Penyelidikan Pelancongan dan Riadah (ATLAS Asia).

Dalam ucapannya, Joniston turut berkongsi tentang usaha perintis STB dalam pelancongan berasaskan komuniti melalui bahagian projeknya dan kejayaan seterusnya inisiatif ini sejak penubuhannya pada 2014.

Beliau juga menyeru pihak berkepentingan untuk terus memainkan peranan mereka untuk membantu meletakkan Sabah sebagai destinasi pelancongan luar bandar yang mampan dan inovatif.

“Pelancong hari ini lebih mementingkan alam sekitar dan mencari pilihan perjalanan yang mampan. Mereka ingin menjadi sebahagian daripada kelestarian tapak pelancongan.

“Ekosistem awam dan swasta yang bertenaga yang memudahkan perkongsian dengan pihak berkepentingan untuk mengembangkan keupayaan mereka harus disediakan.

“Kami mahu Sabah menjadi tempat terbaik untuk menguji tempat untuk penyelesaian mampan, produk dan pengalaman pelancongan baharu, membolehkan perniagaan dalam pelancongan luar bandar memperoleh kelebihan daya saing penggerak pertama,” katanya.

Sementara itu, Naib Canselor UMS Profesor Datuk Dr Kasim Md. Mansor gembira dengan kerjasama UMS-STB untuk menganjurkan acara CBTS sambil menyifatkan ia sebagai contoh baik perkongsian Universiti-Industri yang akan dibangunkan lagi.

Beliau juga berterima kasih kepada ATLAS Asia atas sokongannya untuk memastikan pengetahuan tentang keunikan pelancongan luar bandar Sabah sampai kepada khalayak antarabangsa.

CBTS 2022 menarik 288 peserta dan dijalankan melalui mod hibrid dengan peserta di tapak dan dalam talian.

Hadirin di tapak terdiri daripada wakil sektor pelancongan, agensi kerajaan, pelajar dan kakitangan, manakala delegasi antarabangsa berdaftar dari Indonesia, China, Ireland, Portugal, Singapura, Filipina dan Sepanyol.

RELATED ARTICLES
Utama

Cubaan seludup minuman keras bernilai RM450,000, duti, cukai lebih RM1.9 juta...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya