Datuk Seri Hajiji Noor

SPA baharu (2021-2030) dilancar mempergiatkan pemuliharaan HoB

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:4 Minute, 31 Second

KOTA KINABALU: Kerajaan Negeri melancarkan satu set baharu Pelan Tindakan Strategik (SPA) bagi menangani cabaran yang muncul dan memanfaatkan peluang berpotensi untuk meningkatkan pemuliharaan dan pengurusan landskap Heart of Borneo (HoB).

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata Sabah telah mencapai kemajuan besar dalam melaksanakan program dan projek yang ditetapkan dalam Pelan Tindakan Strategik Sabah (SPA) Kedua.

Walau bagaimanapun, memandangkan landskap ekonomi, sosial dan alam sekitar yang berubah dengan pantas, SPA baharu (2021-2030) diperlukan untuk membina pencapaian pendahulunya.

“Pencapaian itu disokong oleh kekuatan Inisiatif Sabah HoB berikut: komitmen Kerajaan Negeri dan Persekutuan terhadap inisiatif tersebut; kesinambungan dasar; keupayaan untuk pihak berkepentingan utama untuk bekerjasama; dan keupayaan untuk memanfaatkan jenama HoB untuk pembiayaan dan perkongsian baharu,” katanya pada perasmian Simposium Heart of Borneo Sabah di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah di sini hari ini.

Ucapan beliau pada simposium bertemakan Keperluan Pendekatan Holistik dan Pragmatik terhadap Usaha Pemuliharaan disampaikan oleh Timbalan Ketua Menteri merangkap Menteri Pertanian dan Perikanan, Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan.

Ketua Menteri berkata beberapa ciri baharu diperkenalkan dalam SPA baharu untuk menyelaraskan lagi fokusnya bergerak ke hadapan mewakili anjakan strategik yang kritikal untuk menggerakkan Inisiatif HoB Sabah ke arah yang lebih tinggi ke arah pemuliharaan.

“Matlamat kawasan tumpuan Sabah HoB SPA 2021-2030 adalah sejajar rapat dengan matlamat utama rancangan pembangunan utama negeri dan negara termasuk Pelan Pembangunan Haja Tuju Sabah Maju Jaya 2021-2025, Pelan Tindakan Koridor Pembangunan Sabah 2021-2030 dan Rancangan Malaysia Ke-12 2021-2025,” katanya.

Beliau berkata pelancaran SPA hari ini adalah permulaan kepada peningkatan kesedaran yang akan diikuti dengan roadshow di seluruh negeri bagi mempromosikan lagi HoB.

“Kesedaran awam tentang HoB dan usaha pemuliharaannya sentiasa menjadi keutamaan kepada Sabah. Sejak beberapa tahun lalu, roadshow program pendidikan dan latihan alam sekitar untuk mempromosikan Inisiatif HoB dilaksanakan untuk guru dan komuniti setempat, terutamanya kepada mereka yang tinggal di dalam atau berhampiran landskap HoB,” katanya.

Sabah HoB, katanya turut menyumbang kepada komitmen antarabangsa negara seperti Konvensyen Rangka Kerja Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Perubahan Iklim (UNFCCC), Konvensyen Kepelbagaian Biologi (CBD), Perjanjian ASEAN mengenai Jerebu Rentas Sempadan, Protokol Cartagena mengenai Biokeselamatan (CPB), Konvensyen Perdagangan Antarabangsa dalam Spesies Fauna dan Flora Liar Terancam (CITES), dan Warisan Dunia Konvensyen (WHC).

“Walaupun SPA komited untuk menyampaikan matlamat individu kawasan tumpuan, ia mengutamakan pencapaian matlamat keseluruhan melalui penggunaan pendekatan dasar bersepadu.

“Ini, bersama dengan komitmen Kerajaan Negeri untuk mewujudkan susunan institusi yang lebih padu, SPA dijangka dapat menyumbang secara bermakna kepada pelbagai agenda pembangunan mampan negeri dan negara,” katanya.

Beliau berkata Sabah HoB, mewakili kira-kira 60 peratus landskap Heart of Borneo Malaysia dan ia memegang salah satu benteng kepelbagaian biologi yang masih bernilai di dunia.

“Ini adalah tempat di mana komuniti dengan budaya dan entiti sosial yang berbeza bekerja dan hidup, dan menyokong ekonomi tempatan dan negeri secara kritikal, sambil mendapatkan sumber air berharga di hulu semua lembangan sungai utama di Sabah.

“Sememangnya, hutan kita adalah aset Sabah yang paling berharga. Selain menyediakan habitat untuk flora dan fauna, ia juga menawarkan perlindungan tadahan air, mencegah hakisan tanah dan mengurangkan perubahan iklim,” katanya.

Hajiji berkata 64 peratus daripada kawasan daratan Sabah adalah hutan lindungan sejak 1990, di mana 52 peratus daripadanya telah diwartakan sebagai Hutan Simpan, Taman Negeri, Perlindungan Hidupan Liar dan juga Kawasan Pemuliharaan Hidupan Liar.

“Saya juga berbesar hati mendengar bahawa sejak penubuhan Inisiatif HoB, pelbagai pencapaian telah dicapai oleh Kerajaan Negeri. Sebagai contoh, pewartaan Kawasan Terlindung Sepenuhnya (TPA) meningkat kepada 1.9 juta hektar, atau kira-kira 26.4 peratus daripada jumlah keseluruhan daratan Sabah.

“Kerajaan Negeri juga komited untuk memperluaskan saiz TPAnya kepada 30 peratus daripada keluasan tanah Sabah atau kira-kira 2.2 juta hektar menjelang 2025.

“Ini selaras dengan Pelan Pembangunan Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ) kami di mana pengekalan alam sekitar melalui Inisiatif HoB telah dimasukkan sebagai salah satu fokus di bawah Teras Rangkaian Infrastruktur Hijau dan Kelestarian,” katanya.

Spesies baharu terus ditemui semasa ekspedisi saintifik berkala di kawasan HoB Sabah, katanya, sambil menambah adalah penting bahawa kepelbagaian biologi yang kaya ini dilindungi dengan sewajarnya untuk generasi masa depan Sabah.

Ketua Menteri berkata, kerajaan juga menyedari keperluan penting untuk mengadakan kerjasama antara agensi dan penyertaan luas pihak berkepentingan.

“Adalah penting untuk menerima pakai program perkongsian terbuka dan luas di peringkat tempatan dan antarabangsa sebagai sebahagian daripada usaha untuk menginstitusikan pemuliharaan dan pengurusan alam sekitar serta sumbernya.

“Kami perlu menghubungi rakan kongsi baharu untuk melibatkan diri semula dan membina kepercayaan di seluruh lembaga.

“99 jenis kerjasama yang dimeterai antara Kerajaan Negeri dan pelbagai rakan kongsi sejak sedekad lalu adalah bukti komitmen kami terhadap perkongsian bermakna dan kami akan terus berbuat demikian,” katanya.

Hajiji mengucapkan terima kasih kepada Kerajaan Persekutuan, khususnya Kementerian Tenaga dan Sumber Asli, kerana menyokong Inisiatif HoB melalui Rancangan Malaysia sejak 2009. Kerajaan Persekutuan telah menyediakan sejumlah RM 47 juta kepada Sabah untuk pelaksanaan Inisiatif HoB sejak 2009, dan di bawah Rancangan Malaysia Ke-12, sejumlah RM 13 juta telah dicagarkan oleh Kerajaan Persekutuan.

“Terima kasih juga kepada WWF-Malaysia atas sokongan berterusan mereka kepada Jabatan Perhutanan Sabah, khususnya dalam merumuskan eSPA,” katanya.

Hajiji berkata Persidangan Antarabangsa HoB tahunan adalah penting, yang telah menarik lebih 6,000 peserta sejak 2009, bukan sahaja dari Malaysia, Brunei Darussalam dan Indonesia sebagai negara penandatangan Inisiatif HoB tetapi juga dari banyak negara lain yang mempunyai minat dalam hutan tropika.

“Ia adalah platform utama di Sabah untuk menyebarkan pengetahuan dan hasil penyelidikan terkini, serta berkongsi idea dan bertukar maklumat mengenai HoB dengan rakan kongsi dari dalam dan luar negara,” katanya.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *