HomeUtamaPengerusi DAP Sabah tidak setuju kenyataan Mas Ermieyati

Pengerusi DAP Sabah tidak setuju kenyataan Mas Ermieyati

Read Time:2 Minute, 2 Second

KOTA KINABALU: Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tanjong Papat merangkap Pengerusi DAP Sabah, Datuk Poon Ming Fung @ Frankie tidak bersetuju dengan kenyataan mantan Timbalan Menteri Undang-undang Datuk Mas Ermieyati Samsudin pada 17 Disember lalu.

“Saya tidak bersetuju bahawa perlu ada kebebasan mutlak, sama ada individu, parti atau negara. Keadaan sebegitu hanya akan menimbulkan anarki,” kata Frankie dalam kenyataan hari ini.

Menurut Frankie, mengenai situasi ini untuk menggambarkan seorang ahli parlimen Malaysia, ahli parlimen yang dinyatakan oleh Datuk Mas Ermieyati Samsudin adalah ahli daripada parti politik berkenaan.

“Setiap parti mempunyai peraturan dan perlembagaan sendiri, dan diluluskan oleh ROS. Sudah tentu ahli parlimen dari setiap parti politik juga mesti mematuhi Perlembagaan Malaysia. Ahli Parlimen yang menjadi calon untuk parti mereka hendaklah mematuhi peraturan dan perlembagaan parti mereka,” katanya.

Tambah Frankie, seorang ahli parlimen tidak bebas sepenuhnya untuk memilih dan melakukan apa yang difikirkannya betul. Dan dia mesti mematuhi semua peraturan yang telah ditentukan.

“Mahkamah Persekutuan, mahkamah tertinggi Malaysia, telah memutuskan bahawa seseorang Ahli Parlimen tidak mempunyai kebebasan mutlak untuk berpersatuan sebagai ahli Parlimen.

“Beliau tidak boleh bertukar parti selepas dipilih di bawah mana-mana parti tertentu, yang akan dianggap sebagai tindakan mengkhianati parti dan mandat pengundi terbabit.

“Kebebasan mutlak yang termaktub dalam Perlembagaan hanya terpakai kepada individu. Oleh itu, Ahli Parlimen mesti mematuhi peraturan dan undang-undang parti mereka.

“Sesiapa yang keluar daripada parti yang diwakilinya dalam pilihan raya politik akan dikenakan sebarang tindakan tatatertib atau menghadapi sebarang tindakan yang sepadan yang mungkin diambil oleh pihak berkenaan terhadapnya.

“Perlembagaan Malaysia telah dipinda untuk mengosongkan kerusi Ahli Parlimen jika seseorang wakil rakyat telah meletak jawatan daripada parti yang percaya Ahli Parlimennya telah meletak jawatan,” katanya.

Sehubungan dengan itu, menurut Frankie, adalah tidak masuk akal untuk mengatakan bahawa kerjasama seperti ini melalui memorandum persefahaman antara parti politik membawa kepada jalan kediktatoran, ini hanyalah semata-mata imaginasi beliau sendiri.

Beliau berkata, Malaysia yang indah dengan pelbagai kaum, etika dan agama ini sedang menghadapi krisis. Penyelesaian politik yang baik diperlukan untuk menyelesaikan ketidakstabilan selama bertahun-tahun yang disebabkan oleh kepentingan peribadi yang tidak bertanggungjawab.

“Kami kini berada di persimpangan jalan. Negara berpecah, ekonomi merosot, dan rakyat menderita. Pemimpin politik dan parti perlu segera menangani isu ini.

“Setiap parti politik berhak membuat keputusan demi kepentingan negara dalam kerangka undang-undang.

“Walaupun MOU itu tidak mengikat di sisi undang-undang, tetapi ia membantu menyatukan parti-parti politik merentasi jurang politik yang berbeza kepentingan asalkan ia selaras dengan kebaikan Malaysia yang lebih besar,” tegasnya.

RELATED ARTICLES
Utama

QSB kukuh kolaborasi dalam pengurusan kesihatan pekerja asing

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya