HomeIsu tempatanPertimbang tambah peruntukan kepada badan bukan Islam - Joniston

Pertimbang tambah peruntukan kepada badan bukan Islam – Joniston

Read Time:1 Minute, 18 Second

Kiulu : Kerajaan negeri perlu mempertimbangkan untuk menambah peruntukan kepada badan bukan Islam di negeri ini sebagai menghargai peranan mereka dalam menggalakkan perpaduan kaum yang lebih erat.

Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah Datuk Joniston Bangkuai berkata, pihaknya percaya Kerajaan negeri pimpinan Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor akan mempertimbangkan mengenai perkara itu apabila hasil negeri meningkat. 

“Kerajaan negeri mengiktiraf kepentingan dan menyokong institusi agama bukan Islam, kerana pembiayaan ini boleh membantu dalam kerja-kerja penyelenggaraan dan pembaikan gereja atau kuil serta membantu program khidmat sosial mereka,” katanya.

Beliau berkata demikian pada pertemuan dengan jawatankuasa pengurusan Gereja St Vitus Poturidong di sini kelmarin.

Pada pertemuan itu, Joniston turut meluluskan dana peruntukan menerusi ADUN sebanyak RM23, 000 bagi membantu kerja-kerja pembaikan gereja yang diperlukan.

Wakil jawatankuasa itu turut menyuarakan kebimbangan terhadap sentimen yang semakin meningkat terhadap bukan Islam, khususnya di Semenanjung.

Joniston berkata, sebagai masyarakat berbilang etnik, Sabah sentiasa memupuk iklim toleransi beragama seperti yang tercermin dalam jarak yang berdekatan seperti kewujudan kuil, gereja dan masjid yang banyak 

“Sabah telah lama menjadi tempat yang mengalu-alukan orang yang berbeza agama untuk hidup bersama, dan toleransi ini penting untuk kestabilan negeri yang berterusan.

“Kita tidak boleh membiarkan perbezaan dalam bidang ini memisahkan kita.  Kita mesti terus memimpin melalui teladan dalam memupuk pluraliti dan toleransi beragama di Sabah, di mana sikap tidak bertoleransi dan ketaksuban dalam apa jua bentuk tidak mempunyai tempat.

“Ini boleh membawa kepada persefahaman dan rasa hormat yang lebih besar antara kumpulan agama yang berbeza, yang seterusnya boleh menyumbang kepada keharmonian sosial,” katanya. – SABAH MEDIA

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

1,500 pengunjung meriahkan sambutan raya Pusat Alumni UMS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya