Pemilik bangunan bandaraya KK diseru bertanggungjawab selenggara bangunan masing-masing – Christina

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 16 Second

KOTA KINABALU: Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Api-Api Datuk Christina Liew sependapat dengan Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK) bahawa pemilik bangunan di sekitar Ibu Kota Negeri bertanggungjawab ke atas penyelenggaraan bangunan dan lekapan mereka yang rosak.

Justeru, beliau menyokong rancangan DBKK untuk mendapatkan kuasa undang-undang bagi mewajibkan pemilik yang berkenaan menjalankan penyelenggaraan harta mereka.

“Walaupun menjadi tanggungjawab Dewan Bandaraya untuk mengekalkan kawasan awam dalam bidang kuasanya, adalah penting bagi pemilik bangunan menyelenggara premis masing-masing dan berjanji untuk membaiki lekapan yang rosak di sekitar bangunan mereka apabila masalah itu timbul.

“Menjaga kebersihan dan kebersihan alam sekitar adalah usaha bersepadu, melibatkan masyarakat,” kata Christina dalam satu kenyataannya pada Isnin.

Beliau mengulas kenyataan Datuk Bandar Datuk Noorliza Awang Alip bahawa DBKK sedang mengkaji meminda Undang-undang Kecil Bangunannya untuk memaksa pemilik bangunan memperbaiki keadaan struktur persendirian yang didaftarkan atas nama mereka.

“Untuk sebarang pindaan Undang-undang Kecil Bangunan, bahagian penguatkuasaan adalah sama penting,” tegas Christina.

Pada Jumaat lalu (24 Mac), Christina yang juga Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar turun padang untuk memeriksa kawasan sekitar bandaraya Kota Kinabalu yang dikejutkan dengan kekotoran dan bau busuk serta paip bocor di lorong belakang beberapa lot kedai di kompleks Sinsuran.

Sementara itu, Christina berkata, tindakan pantas telah diambil oleh pihak DBKK iaitu menggantikan penutup konkrit yang hilang atas longkang di salah satu lorong belakang kompleks berkenaan.

Katanya, menurut salah seorang pemilik lot kedai, seorang kanak-kanak pernah dilaporkan terjatuh ke dalam longkang yang ternganga di situ.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *