Firefly tubuh hab sepenuhnya di Sabah bulan depan

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:3 Minute, 21 Second

KOTA KINABALU: Firefly (FY) bersedia untuk menubuhkan hab sepenuhnya di Sabah bulan depan, ini memberi petanda baik untuk sektor pelancongan, kata Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Christina Liew.

Beliau diberi taklimat mengenai operasi FY ke Malaysia Timur (Hab BKI) oleh Ketua Pegawai Eksekutif (Airline Business) Malaysia Aviation Group (MAG) Ahmad Luqman Mohd Azmi, baru-baru ini.

“Saya dimaklumkan bahawa Firefly akan mewujudkan habnya di sini menjelang 15 Mei tahun ini, di mana kapasiti pesawat B738 ialah 189 orang. Rancangan akan datang FY adalah mengendalikan tiga laluan yang mengambil alih daripada Malaysia Airlines (MAS), iaitu Kota Kinabalu-Sandakan, Kota Kinabalu-Tawau dan Kota Kinabalu-Kuching.

“Lebih penting lagi, kehadiran Hab FY akan memudahkan penerbangan terus China ke Sabah,” kata Christina, yang menantikan penerbangan terus MAS dari Xiamen dan bandar pedalaman seperti Nanning dan Chongqing, antara lain.

Menurut Ahmad Luqman, hanya pada suku kedua dan seterusnya 2023 akan ada penerbangan terus FY dari China ke Sabah.

“Sebagai permulaan, kami mempunyai penerbangan sewa khas dari China ke Kuala Lumpur sahaja (menggunakan perkhidmatan MAS), tetapi tidak ke Kota Kinabalu. Sebagai contoh, kami memulakan penerbangan sewa mingguan dari Xiamen ke KL dahulu, pada Januari tahun ini. Berdasarkan perbincangan kami dengan penyewa, penerbangan sewa dari Xiamen ke KK akan bermula dengan Firefly.

“Penerbangan terus China ke Sabah hanya akan dimulakan sebaik sahaja kami mempunyai Hab Firefly di Kota Kinabalu. Kami kemudian akan mempunyai lebih banyak penerbangan terus dengan China dan Asia Pasifik Utara,” jelasnya.

Beliau memberi pencerahan kepada Christina mengenai prestasi keseluruhan MAG dan tahun lepas mengenai perkembangan operasi MAG dalam dan keluar dari Sabah mengenai Malaysia Airlines (MAS) dan Firefly, serta mengenai operasi MASwings di Sabah, Sarawak dan Wilayah Persekutuan Labuan. Firefly dan MASwings ialah anak syarikat penerbangan MAS.

Pada ketika ini, Liew memuji MAS atas penambahbaikan perkhidmatan dalam penerbangan seperti perkhidmatan makanan.

Menjawab soalan Christina mengenai operasi semasa MAS ke Sabah dan kekerapan penerbangan, Ahmad Luqman berkata terdapat 70 penerbangan mingguan dari Kuala Lumpur ke Kota Kinabalu, 14 penerbangan dari Kuala Lumpur ke Tawau dan sepuluh penerbangan dari Kuala Lumpur ke Sandakan.

Ditanya sama ada penerbangan dua kali seminggu dari Kota Kinabalu ke Narita (Jepun) akan dinaikkan, Ketua Pegawai Eksekutif MAG itu berkata adalah mungkin jika ada permintaan.

Ahmad Luqman memberi maklumat terkini mengenai struktur baharu MAG dan barisan kepimpinan di mana beliau memperkenalkan Suresh Singam sebagai Ketua Pegawai Operasi (COO) baharu untuk MASwings dan Kapten Hamdan Che Ismail (Ketua Pegawai Operasi, Firefly).

Sementara itu, Christina menyuarakan kebimbangan mengenai tahap kebersihan tandas awam di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA) yang tidak memuaskan.

Beliau berkata perhentian pertama penumpang sebaik mendarat di KKIA jelas sekali adalah tandas, sambil menyatakan harapan bahawa standardnya akan setanding dengan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

“Sabah memang cantik tetapi boleh dicemari dengan isu kebersihan tandas. Justeru, keutamaan adalah memastikan tandas awam berada dalam keadaan tip-top lengkap dengan tisu tandas dan bekalan air.

“Memang mengecewakan. Saya menerima banyak aduan daripada penumpang melalui whatsapp mengenai bau busuk dan lantai basah akibat pengguna sebelum ini.

“Sebaik-baiknya, kita harus mempunyai tandas kering dan tandas basah di kedua-dua balai ketibaan dan berlepas untuk memenuhi pelbagai keperluan pengguna,” katanya.

Beliau menegaskan situasi yang tidak menyenangkan yang dialami di tandas lapangan terbang kita akan memalukan Sabah dan Kerajaan.

Ahmad Luqman, turut memaklumkan kepada Christina mengenai isu dan cabaran semasa syarikat penerbangan tempatan dan memberi jaminan bahawa beliau akan membawa isu itu dengan pihak berkuasa yang berkaitan.

Di samping itu, Christina mahu Malaysia Airports Berhad (MAB) mempertimbangkan untuk mengurangkan penyewaan kedai komersil di KKIA, dengan berkata perniagaan penyewa tidak berapa baik untuk mereka sejak dua setengah tahun lalu.

Beliau juga berharap lebih banyak kaunter imigresen dapat disediakan, memandangkan penumpang yang beratur panjang menunggu pelepasan di lapangan terbang.

Delegasi turut dihadiri Nita Malek (Pengurus Kanan, Perhubungan Kerajaan), Tuan Chali Awang (Ketua Jualan Malaysia Timur – Perniagaan Syarikat Penerbangan) dan Rozanah Robert (Pemasaran, Komunikasi & Penjenamaan – Perniagaan Syarikat Penerbangan).

Hadir sama, Setiausaha Tetap Kementerian Datuk Mohd Yusrie Abdullah, Timbalan Setiausaha Tetap I Mary Malangking dan Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pelancongan Sabah (STB) Noredah Othman.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *