HomeUtamaSekolah luar bandar Kiulu bakal dijadikan sekolah eko-pelancongan

Sekolah luar bandar Kiulu bakal dijadikan sekolah eko-pelancongan

Read Time:1 Minute, 45 Second

KIULU: Sekolah-sekolah di luar bandar Kiulu dibezakan daripada yang lain berikutan ia terletak di kawasan yang semakin terkenal sebagai destinasi pelancongan.

Sekolah-sekolah tersebut seperti Sekolah Kebangsaan (SK) Kitapol, SK Mantob, SK Pahu dan SK Malangang yang terletak di sepanjang sungai dan dikelilingi oleh persekitaran alam semulajadi yang subur, yang meletakkan mereka sebagai bakal sekolah eko-pelancongan.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kiulu Datuk Joniston Bangkuai berkata, anak-anak sekolah sudah biasa melihat aktiviti pelancongan berlaku di kawasan mereka. Terdapat tapak perkhemahan dan laluan mendaki, mendedahkan sekolah-sekolah ini kepada pelancong yang berminat untuk melihat bagaimana rasanya pergi ke sekolah luar bandar dalam suasana yang indah.

“Pihak sekolah boleh mengambil inisiatif untuk menambah nilai kepada proses pembelajaran dengan memasukkan pelancongan ke dalam kurikulum tambahan kanak-kanak. Ini mungkin melibatkan pembangunan projek dan inisiatif yang mempromosikan kawasan tempatan kepada pengunjung,” katanya dalam satu kenyataan semalam.

Joniston yang juga Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar berkata, pelancongan ke sekolah rendah luar bandar boleh mempromosikan kualiti dan kelebihan tersendiri kawasan itu di samping meningkatkan pemahaman pelajar tentang kepentingan pelancongan.

“Ini akan memberi sokongan kepada keperluan mendesak untuk mengubah suai dan mengemas kini kemudahan di sekolah terpencil untuk menjadikannya lebih kondusif untuk murid dan tempat mengalu-alukan pengunjung,” ujarnya.

Pada Rabu, Joniston bersama dengan ahli Persatuan Guru Besar Zon Kiulu yang diketuai oleh pengerusi Jerome Goromon Rongot untuk membincangkan beberapa perkara dan keperluan yang diperlukan oleh sekolah masing-masing.

Goromon juga telah mengulas mengenai masa depan pendidikan di Kiulu, dengan menyatakan bahawa ramai ibu bapa telah berpindah pulang ke kampung untuk menjalankan perniagaan pelancongan dan anak-anak mereka telah mendaftar di sekolah tempatan.

Beliau turut mencadangkan perlunya satu sesi dialog dengan Persatuan Ibu Bapa dan Guru dan masyarakat untuk mengumpulkan input bukan sahaja tentang pembangunan dan infrastruktur sekolah tetapi apa yang semua orang boleh lakukan secara kolektif untuk meningkatkan profil sekolah luar bandar di Kiulu.

Dalam pertemuan itu, kumpulan itu meminta dana untuk menambah baik kantin sekolah, jalan berlumpur menuju ke sekolahdan pagar, antara lain.

Mereka juga meminta bantuan Joniston untuk membantu dalam mempercepatkan sebarang permintaan yang dibuat kepada pihak berkuasa yang berkaitan.

RELATED ARTICLES
Utama

Kementerian Kewangan berjaya tingkatkan pendapatan Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular