HomeIsu tempatan10 juara antara etnik bakal berentap pada AJLES

10 juara antara etnik bakal berentap pada AJLES

Read Time:1 Minute, 42 Second

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini

Kota Kinabalu : Seramai 10 orang juara antara etnik bakal berentap pada peringkat akhir Anugerah Juara Lagu Etnik Sabah (AJLES) yang akan berlangsung malam esok di Auditorium Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) Sabah di sini.

Presiden Persatuan Artis Tempatan Sabah (PERTISA) Guadik Ansiw berkata, program yang dirancang sejak tahun lalu itu merupakan satu lagi usaha PERTISA menyatukan semula lagu-lagu etnik tempatan dan artis Sabah di dalam sebuah acara.

Beliau yang juga pengarah program berkata, kesemua lagu yang dipertandingkan merupakan karya etnik asli dan asal kesemua finalis, yang diterbitkan sejak tahun 2000 sehingga kini.

“Selain hadiah-hadiah lumayan, inilah peluang kita sebagai penggiat seni untuk menonjolkan karya dari pelbagai etnik dan lagu-lagu mereka juga bakal dikenali melalui platform media sosial seperti Youtube, Facebook, Tiktok dan sebagainya,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Menurutnya, para finalis merupakan juara bagi 10 kategori etnik yang dipertandingkan iaitu Dusun, Kadazan, Murut, Rungus, Bajau, Tatana, Bisaya, Lotud, Tobilung, dan Sungai.

Mereka yang bertanding ialah Benn Simon Bukag (Dusun), Lenny James (Kadazan), Keydeet Jake (Murut), Larry Boy (Rungus), Rubisa Tiasin (Bajau), Adex (Tatana), Emjey Yassin (Bisaya), Jacinda Faye (Lotud), Stefanus Nodibin (Tobilung) dan Clarice John Matha (Sungai).

Menurut Guadik, selain finalis yang bertanding malam itu, para penonton juga akan dihiburkan dengan persembahan budaya, termasuk juga beberapa artis terkenal Sabah.

Justeru, para peminat seni hiburan tempatan dipelawa menghadiri acara tersebut bagi memberi sokongan kepada semua artis yang bertanding.

Di samping berpeluang bertemu mesra dan bergambar dengan artis, penonton juga akan dihiburkan dengan persembahan-persembahan mereka bermula jam 7.00 malam esok.

Dalam pada itu, katanya, dari segi pengadilan pada peringkat pemilihan juara etnik, PERTISA  telah bekerjasama dengan banyak pihak termasuklah badan berkecuali seperti RTM dan sebagainya supaya bersifat telus dan adil. 

“Masuk adalah percuma, ajaklah ramai kawan untuk menyaksikan acara yang julung kalinya diadakan ini bagi memeriahkan lagi arena seni hiburan tempatan di Sabah di samping menyemarakkan lagi semangat perpaduan kita sebagai rakyat Sabah yang terdiri daripada pelbagai bangsa dan agama,” katanya. – SABAH MEDIA

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

Pesta Kaamatan pemangkin kepada ekonomi masyarakat

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular