HomeEkonomiSektor perumahan masih menjanjikan dan terus berkembang - Dr Joachim

Sektor perumahan masih menjanjikan dan terus berkembang – Dr Joachim

Read Time:3 Minute, 23 Second

KOTA KINABALU: Sektor perumahan masih menjanjikan dan terus berkembang walaupun terdapat beberapa isu dan cabaran, kata Timbalan Ketua Menteri II Datuk Seri Dr Joachim Gunsalam.

Beliau yakin sektor perumahan akan berjaya di sebalik beberapa isu dan cabaran dan akan terus berkembang dengan komitmen dan usaha kerajaan dalam mentransformasikan sektor ini, ditambah pula dengan perkembangan pesat teknologi maklumat dan komunikasi.

“Ini juga masa yang sesuai, memandangkan Malaysia Timur sendiri merupakan pasaran pertumbuhan bagi sektor perumahan,” kata Dr Joachim, yang juga Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan, ketika merasmikan majlis roof topping Coral Bay @ Sutera anjuran GSH Corporation Limited dan China Railway Construction Group (CRCG) (M) Sdn Bhd di sini hari ini.

Dr Joachim berkata Sabah, Sarawak dan Labuan mempunyai jumlah gabungan penduduk sebanyak 6.0 juta pada 2021, daripada Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM, 29 Julai 2022).

Beliau berkata memandangkan pasaran dan ekonomi akhirnya menyesuaikan diri dengan persekitaran pandemik, pasaran hartanah kediaman di Sabah mengalami pulangan yang ketara pada 2021. Sejumlah 4,805 transaksi berjumlah RM1.941 bilion telah didaftarkan, mewakili peningkatan tahunan sebanyak 20.61% dan 37.71% , masing-masing (Max, 2021),- the Edge/ Rahim & Co Kota Kinabalu Pemantau Harta Tanah.

“Industri perumahan merupakan penyumbang penting kepada ekonomi Malaysia dengan menyediakan peluang pekerjaan baharu dan juga menyumbang Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK). Pertumbuhan ekonomi dan pendapatan yang lebih tinggi berkait langsung dengan harga hartanah,” katanya.

Disamping itu, Dr Joachim juga berkata Kerajaan Sabah akan menjangkakan pulangan besar daripada peserta inisiatif Sabah-Malaysia Rumah Keduaku (SBH-MM2H).

Katanya, penginapan minimum 30 hari setahun adalah salah satu keperluan program SBH-MM2H dan individu atau keluarga hanya dibenarkan tinggal selama 5+5 tahun di Sabah.

“Keperluan lain termasuk boleh membeli hartanah dengan harga RM600,000 atau lebih, mendapatkan sijil pemeriksaan kesihatan dari negara asal pemohon dan membuka akaun bank di mana-mana bank tempatan yang berpangkalan di Sabah dengan deposit tetap RM200,000.

“Melalui penyertaan pelancong dalam program ini, negeri akan mendapat manfaat dari segi ekonomi melalui pembelian hartanah, aliran masuk dana, dan rangsangan ekonomi tempatan,” katanya.

SBH-MM2H yang dicetuskan oleh Kerajaan Negeri diadaptasi daripada program “Malaysia My Second Home” yang dilaksanakan oleh Kerajaan Persekutuan di bawah sektor pelancongan, yang antara sektor ekonomi utama diberi penekanan dalam Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ) lima tahun. ) Rancangan Pembangunan 1.0 (2021-2025).

Dr Joachim berkata program ini bertujuan menarik dan memberi hak kepada pelancong asing yang memenuhi semua kriteria yang diperlukan untuk tinggal di Sabah untuk satu tempoh masa.

“Memandangkan pemandangannya yang menakjubkan dan indah, Sabah mempunyai potensi besar untuk menarik pelancong yang ingin menjadikannya rumah kedua mereka. Tambahan pula, gabungan unik kumpulan etnik dan budaya Sabah merupakan salah satu tarikan utama negeri ini untuk pelancong,” katanya sambil menambah program SBH-MM2H memberi insentif kepada pelancong asing dengan banyak ganjaran.

Dr. Joachim (tengah) bersama Dr. Jamili (kanan), Gilbert Ee (dua kanan) dalam upacara simbolik meletakkan simen semasa majlis Roof Topping Coral Bay@ Sutera di sini hari ini.

Mengulas lanjut mengenai majlis hari ini, Dr Joachim berkata ia adalah tradisi lama dalam industri pembinaan yang meraikan kejayaan projek.

Majlis ini juga menandakan siapnya rangka kerja struktur bangunan, katanya, sambil menambah bahawa secara tradisinya, upacara itu berlaku apabila rasuk struktur akhir dinaikkan ke tempatnya, melengkapkan rangka bangunan.

“Saya dimaklumkan bahawa kompleks kondominium ini diilhamkan daripada sesuatu benda semula jadi yang menakjubkan dan melindungi pantai kita iaitu terumbu karang. Oleh sebab itu ia dinamakan Coral Bay.

Dr Joachim (kanan) melihat pemandangan laut yang indah dari bumbung Coral Bay@Sutera.

“Kompleks hartanah ini juga dilengkapi dengan kemajuan teknologi terkini dalam pasaran. Reka bentuk bangunan itu menggabungkan inovasi terkini dalam industri pembinaan serta teknologi anti-seismik, menjadikannya ia sebuah edisi bandar pencakar langit pintar,” katanya.

Beliau mengucapkan tahniah kepada GSH Corporation Limited dan CRCG (M) Sdn Bhd atas majlis bertuah yang menjadi mercu tanda bangunan ini, dan berharap Coral Bay @ Sutera akan disiapkan tepat pada masanya dan semua perkara berjalan lancar.

Hadir sama, Setiausaha Tetap Kementerian Kerajaan Tempatan & Perumahan Sabah, Datuk Dr Jamili Nais; Ketua Pegawai Eksekutif GSH Corporation Limited, Gilbert Ee Guan Hui dan Pengarah Projek CRCG (M) Sdn Bhd, Zhang Ting.

RELATED ARTICLES
Utama

Cubaan seludup minuman keras bernilai RM450,000, duti, cukai lebih RM1.9 juta...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya