HomeIsu tempatanRotary Club of Kota Kinabalu Mandarin bantu pelajar SMK Badin

Rotary Club of Kota Kinabalu Mandarin bantu pelajar SMK Badin

Read Time:1 Minute, 36 Second

KOTA KINABALU: Sokongan berterusan pertubuhan bukan kerajaan seperti Rotary Club of Kota Kinabalu Mandarin memainkan peranan penting dalam membantu pelajar berkeperluan khas dan sekolah.

Timbalan Pengarah Jabatan Pendidikan Sabah (Pengurusan Sekolah) Abidin Marjan berkata sumbangan baru-baru ini daripada Rotary Club of Kota Kinabalu Mandarin kepada Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Badin Tuaran adalah contoh yang baik.

Beliau berkata, sumbangan yang disampaikan kepada sekolah itu pada Oktober tahun lalu telah membantu seramai 85 murid berkeperluan khas, membaik pulih bilik darjah dan menyediakan bahan pembelajaran antara lain.

“Walaupun pelajar berkeperluan khas tidak selalu cemerlang dalam akademik, mereka mempunyai kualiti dan kemahiran lain yang boleh diterokai,” katanya.

Menurut Abidin, pelajar ini dapat mempelajari kemahiran seperti memasak, membakar, membersih, dan kemahiran hidup asas.

Katanya, guru akan mengajar dan memantau setiap pelajar dengan teliti, dengan harapan apabila tiba masanya untuk mereka mencari pekerjaan, mereka akan dapat memperoleh pekerjaan dan berdikari.

Dalam ucapan terima kasih kepada Rotary Club Kota Kinabalu Mandarin, beliau berharap hubungan baik antara Jabatan Pendidikan, SMK Badin, Tuaran dapat diteruskan.

“Pihak sekolah masih memerlukan banyak pembiayaan dan bantuan daripada orang ramai untuk menyediakan latihan dan bahan pengajaran, menjadikan ruang pembelajaran lebih selesa dan kondusif, serta kemudahan lain yang akan menjadikan pembelajaran lebih baik kepada pelajar tersebut.

“Saya berharap sokongan daripada Rotary Club of Kota Kinabalu Mandarin akan memberi inspirasi kepada organisasi dan individu lain untuk membantu sekolah seperti SMK Badin dan lain-lain juga,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Baru-baru ini, pihak sekolah mengadakan majlis kesyukuran khas untuk Rotary Club of Kota Kinabalu Mandarin atas sokongan berterusan kepada pelajar dan sekolah.

Ahli-ahli dihidangkan dengan sedikit makanan dan biskut yang disediakan oleh murid-murid berkeperluan khas dan guru-guru mereka.

Pihak sekolah berkenaan menyatakan harapan untuk sumbangan termasuk galeri atau pondok berdinding atau dewan kecil, dana untuk penyelenggaraan dan pembaikan bilik darjah serta peralatan memasak dan membakar.

Turut hadir ialah Presiden Rotary Club of Kota Kinabalu Mandarin, Simon Ting Ching Sing.

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

PKK Biz @ Akademia catat lebih RM20,000 nilai jualan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular