HomeUtamaInisiatif penghijauan akan terus diperkasa – Dr. Joachim

Inisiatif penghijauan akan terus diperkasa – Dr. Joachim

Read Time:2 Minute, 25 Second

KENINGAU: Kementerian Kerajaan Tempatan dan Perumahan (KKTP) telah merangka beberapa polisi antaranya Dasar Landskap Negeri Sabah yang menggariskan hala tuju di peringkat negeri untuk memastikan pembangunan landskap negeri yang berkualiti, berdaya huni, teratur dengan kesenibinaan landskap tersendiri serta persekitaran yang terpelihara.

Timbalan Ketua Menteri merangkap Menteri KKTP, Datuk Seri Dr. Joachim Gunsalam berkata, turut dirangka ialah Inisiatif KKTP Ke Arah Masyarakat Rendah Karbon untuk membudayakan amalan/praktis bagi membiasakan masyarakat mengamalkan budaya rendah karbon.

Katanya, rancangan inisiatif-inisiatif penghijauan akan terus diperkasakan melalui pelan tindakan Kementerian di bawah dasar ini kelak. 

Menurutnya, antara polisi Kementerian yang membantu penghijauan ini adalah seperti yang berikut;
i) Setiap kelulusan pembangunan mensyaratkan pemaju perumahan menyediakan minimum 10 peratus kawasan lapang yang berkeluasan satu ekar ke atas dalam penyediaan persekitaran kondusif iaitu ruang rekreasi kepada orang awam.

ii) Pelaksanaan Indeks Bangunan Hijau (GBI) diterapkan dalam reka bentuk binaan mengikut konsep kelestarian di mana tenaga, air dan bahan digunakan dengan cekap.

iii) Penyediaan sistem rangkaian pejalan kaki dan berbasikal, sistem jalan raya dan pengangkutan yang berkonsepkan HIJAU.

iv) Konsep HIJAU yang dimaksudkan adalah seperti pendigitalan lestari dan komponen HIJAU dalam penggunaan sistem lampu solar, sistem penuaian air hujan, material yang telap air (permeable paving), pemakaian 5R (Refuse, Reduce, Recycle, Reuse & Recovery) dan sebagainya.

“Justeru, komponen HIJAU amat penting dalam usaha meningkatkan kecekapan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dalam merancang pembangunan di kawasan pentadbiran masing-masing,” kata Dr Joachim ketika merasmikan Bengkel Resolusi I-HIJAU Tindakan Bersepadu PBT dan Masyarakat di Zon 2 (Majlis Daerah Keningau, Majlis Daerah Tambunan, Majlis Daerah Tenom dan Majlis Daerah Nabawan) yang diadakan di Taman Bandukan Riverside Resort, di sini, pada Selasa.

Dr. Joachim berkata, Bengkel Resolusi I-HIJAU Tindakan Bersepadu PBT dan Masyarakat  di Zon 2 ini amatlah bersesuaian sebagai suntikan kepada tadbir urus pembangunan ke arah masyarakat berdaya huni.

“Tadbir urus kerajaan dan pembudayaan masyarakat rendah karbon dapat membantu mewujudkan persekitaran tempat kita tinggal lebih sejahtera.

“Peranan PBT di setiap daerah masing-masing adalah amat penting bagi mewujudkan bandar dan penempatan manusia inklusif, selamat, berdaya tahan dan mampan. Perancangan di setiap daerah perlu berlandaskan kepada pendekatan infrastruktur hijau untuk mengurangkan kesan pulau haba dan mengurangkan risiko bencana yang berkaitan dengan kebakaran, kemarau, dan banjir,” tegasnya.

Beliau turut menzahirkan ucapan terima kasih khususnya kepada empat Majlis Daerah yang terlibat sama menjayakan program tersebut, Ahli-ahli Majlis serta Unit Pemimpin Pembangunan Masyarakat kerana begitu komited terhadap kesedaran pembangunan berorentasikan kelestarian alam sekitar.

Bengkel tersebut merupakan kesinambungan program Festival I-HIJAU KKTP: Inisiatif HIJAU KKTP, Aspirasi Sabah Maju Jaya pada 15 Julai 2023.

Turut hadir, Nurulhayati Awang More, Arkitek Landskap Sektor Landskap dan Kelestarian KKTP; Inchek Anam, Penolong Pegawai Daerah Keningau; Mohd Fawzi Abdul Kadir, Pegawai Eksekutif Majlis Daerah Keningau selaku tuan rumah bengkel; Mohd Saidi Mohd Ibrahim, Pegawai Eksekutif Majlis Daerah Tenom; Rizal Maulah, Pegawai Eksekutif Majlis Daerah Tambunan; Mumin Amsah, Pegawai Eksekutif Majlis Daerah Nabawan; Rafie Robert, Timbalan Pengerusi Majlis Daerah Keningau.

RELATED ARTICLES
Utama

Kerajaan Semak Semula Arahan MKN No 20 Untuk Mantapkan Mekanisme Pengurusan...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya