HomeUtamaMempromosi Sabah sebagai destinasi Pelancongan Perubatan - Christina

Mempromosi Sabah sebagai destinasi Pelancongan Perubatan – Christina

Read Time:3 Minute, 28 Second

Oleh NORMIMIE DIUN

KOTA KINABALU: Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Christina Liew akan terus mempromosikan Sabah sebagai destinasi Pelancongan Perubatan, termasuk penjagaan dan rawatan kanser.

Katanya, Sabah merupakan destinasi sehenti yang ideal untuk perjalanan, penjagaan kesihatan dan kesejahteraan, dengan akses penerbangan terus dari bandar-bandar utama di rantau Asia Tenggara.

“Pembukaan semula sempadan antarabangsa Malaysia untuk pelancong dari semua negara pada April 2022 selepas pandemik dan dengan penubuhan Biro Konvensyen Sabah (SCB) tahun ini, saya melihat ini peluang besar untuk terus mempromosikan Sabah sebagai destinasi Pelancongan Perubatan, termasuk penjagaan dan rawatan kanser,” katanya pada sidang media selepas merasmikan Kongres Saintifik Tahunan Persatuan Onkologi Malaysia Ke-34 2023 (ASCOMOS 2023) di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC) di sini, hari ini.

Menurut Christina, sebenarnya, pelancongan perubatan dan penjagaan kesihatan bukanlah perkara baru di Sabah.

“Pembukaan hospital swasta pertama Sabah pada 1986 – Pusat Perubatan Sabah, lebih dikenali sebagai SMC, membuka jalan kepada pelancongan perubatan untuk berkembang di negeri ini sekurang-kurangnya dalam 10 tahun pertama alaf baru.

“Pelawat antarabangsa dan pelancong dari lebih 10 negara mendapatkan rawatan di SMC untuk pelbagai perubatan,” katanya.

Justeru itu, beliau berkata, dengan infrastruktur perubatan dan penjagaan kesihatan termaju yang digunakan, Sabah berada di landasan yang betul untuk menjadi destinasi pilihan untuk Pelancongan Perubatan di rantau ini.

“Kami mempunyai kemudahan dan perkhidmatan perubatan dan penjagaan kesihatan bertaraf dunia yang setanding dengan yang terbaik di ASEAN.

“Hospital swasta di Sabah seperti Gleneagles Kota Kinabalu, Hospital Pakar KPJ Sabah dan Pusat Perubatan Jesselton, menawarkan rangkaian penuh perkhidmatan perubatan dan pembedahan serta perkhidmatan penjagaan kesihatan,” jelasnya.

Menurut Christina, berdasarkan statistik Pelancongan Kesihatan daripada Hospital Pakar KPJ Sabah, terdapat peningkatan dalam bilangan pesakit asing sebanyak 20.1 peratus pada Suku Ketiga 2023 berbanding Suku Ketiga 2022. 

“Begitu juga, hasil yang dijana daripada penyediaan perkhidmatan perubatan dan kesihatan kepada pesakit ini telah mencatatkan peningkatan sebanyak 2.5 peratus dalam tempoh yang sama.

“Saya difahamkan bahawa pesakit dari negara jiran (Indonesia) sedang mendapatkan rawatan intervensi kardiologi (contoh, Angioplasti) dan pembedahan ortopedik, antara lain, di Hospital Pakar KPJ Sabah,” katanya.

Tambah beliau, bagi Hospital Gleneagles Kota Kinabalu, ia mempunyai penjagaan kesihatan bertaraf dunia yang dipercayai di peringkat global, berdasarkan akreditasi Persatuan Kualiti Kesihatan Malaysia (MSQH).

“Saya dimaklumkan bahawa jumlah lawatan A&E (iaitu Kemalangan dan Kecemasan) ke hospital oleh pelancong antarabangsa antara Januari dan September tahun ini meningkat dua kali ganda, berbanding tempoh yang sama tahun lalu. Ini disebabkan penyambungan semula penerbangan berjadual terus dari China, Hong Kong, Korea dan Singapura,” ujar beliau lagi.

Sementara itu, Pengerusi Penganjur 34th ASCOMOS 2023, Dr. Flora Chong Li Tze berkata, ini merupakan kongres bersemuka kedua berikutan pandemik Covid-19, selepas ASCOMOS Kuala Lumpur tahun lepas, dan ASCOMOS kedua diadakan di Sabah, yang terakhir
menjadi 15 tahun yang lalu pada tahun 2008, Dr Jayendran Dharmaratnam sebagai Pengerusi Penganjur.

“Ia adalah salah satu ASCOMOS terbesar setakat ini, dengan lebih daripada 800 perwakilan dan ahli fakulti, dan sekitar 120 peserta pameran, dengan jumlah lebih daripada 900 peserta secara keseluruhannya.

“Kami ingin mengucapkan terima kasih kepada Yang Berhormat Datuk Christina Liew, kerana memeriahkan majlis kami, walaupun jadual YB padat, dan atas sokongan yang diberikan oleh Lembaga Pelancongan Sabah di bawah Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar, dan
Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah sebagai tempat ASCOMOS kami, serta untuk Mesyuarat, Insentif, Persidangan dan Pameran Sabah, atau Insentif MICE, yang diberikan kepada kami untuk penganjuran kongres ini,” katanya semasa berucap pada kongres itu.

Menurut Dr Flora, ASCOMOS 2023 dengan tema “Scaling Greater Heights in Oncology” menawarkan pelbagai topik yang berkaitan dengan kemas kini penjagaan kanser terkini.

Katanya, ini adalah relevan kepada Sabah sebagai tempat kongres, dan mengejar kecemerlangan dalam perkhidmatan penjagaan kesihatan, khususnya dalam bidang Onkologi.

“Program tiga hari kami terdiri daripada acara akademik dan sosial untuk rakan sekerja pakar onkologi, pelatih, pegawai perubatan dan profesional kesihatan bersekutu, serta dari kepakaran lain yang juga sebahagian daripada penjagaan kanser profesional komuniti, termasuk pakar bedah dan pakar perubatan kanser, serta perubatan nuklear dan pakar penjagaan paliatif,” katanya.

Kongres bermula 6 hingga 8 Oktober 2023 itu turut dihadiri Ketua Perkhidmatan Radioterapi dan Onkologi Kebangsaan, Dr. Ros Suzanna Ahmad Bustamam, Pengarah Hospital Wanita dan Kanak-Kanak Sabah, Dr Marcus Netto dan Presiden Persatuan Onkologi Malaysia, Dr Muthukkumaran Thiagarajan.

RELATED ARTICLES
EkonomiUtama

RM7 juta disediakan untuk fasa pertama naiktaraf 38 Tamu Desa di...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular