HomeEkonomiPembukaan Kilang Kaca Kibing, bukti kejayaan SMJ

Pembukaan Kilang Kaca Kibing, bukti kejayaan SMJ

Read Time:2 Minute, 40 Second

KOTA KINABALU: Pembukaan Kilang Sabah Kibing Solar New Materials (M) Sdn Bhd yang bernilai berbilion ringgit adalah bukti kejayaan Pelan Pembangunan Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ) Kerajaan Negeri, kata Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor.

Beliau berkata, usaha niaga pelaburan berimpak tinggi itu adalah contoh apa yang boleh dicapai apabila kerajaan, sektor swasta, dan masyarakat bersatu dengan visi bersama.

“Ini adalah hasil usaha kolektif kita dalam bentuk pembangunan ekonomi dan peluang pekerjaan untuk manfaat Sabah dan rakyatnya,” katanya pada majlis perasmian besar kilang bertaraf dunia itu di Taman Perindustrian Kota Kinabalu (KKIP) dekat disini hari ini.

Ketua Menteri berkata kerajaan negeri serius untuk memastikan pelaburan di Sabah berjalan lancar.

“Untuk ini berlaku, kami telah mengambil langkah proaktif dengan menubuhkan pasukan petugas pelaburan khusus yang komited untuk memudahkan dan memperkemas proses pelaburan. Pasukan petugas ini direka bentuk untuk menyediakan sokongan menyeluruh, bimbingan dan persekitaran yang kondusif untuk pelabur berkembang maju dan berjaya,” katanya.

Dalam usaha niaga Kumpulan Kibing, beliau berkata pasukan petugas itu telah mempercepatkan permulaan operasi kilang kepada di bawah 24 bulan sejak perjanjian awal ditandatangani pada Januari 2022.

“Pencapaian ini menekankan usaha berdedikasi pasukan petugas, bekerja tanpa jemu bersinergi dengan pelbagai jabatan dan agensi kerajaan untuk mengubah pelaburan ini menjadi realiti di Sabah.

“Saya ingin menekankan komitmen kerajaan negeri untuk memudahkan pelaburan ke dalam Sabah. Kami bertekad dalam misi kami untuk mewujudkan persekitaran yang menarik lebih ramai pelabur, seperti usaha Kibing ke Sabah ini.

“Pelaburan ini bukan hanya mengenai angka dalam lejar kewangan. Ia mengenai mewujudkan pekerjaan, memupuk inovasi dan meningkatkan kehidupan rakyat kita,” katanya.

Hajiji mengimbas kembali lawatannya ke kilang kaca pertama Kibing di Kawasan Perindustrian Tuanku Jaafar di Negeri Sembilan dua tahun lalu atas jemputan daripada pengerusi Kumpulan Kibing Yu Qi Bing dan Presiden Dato’ Lim Swee Ee di mana pengerusi memaklumkan kepadanya bahawa Kibing Group berminat untuk melabur kilang pembuatan kaca solar yang inovatif tercanggih di Sabah.

“Hari ini, projek itu telah menjadi kenyataan. Terima kasih kepada rakan pelaburan China yang dihormati, Kumpulan Kibing, atas keyakinan dan komitmen yang tidak berbelah bagi mereka dalam membawa fasa pertama projek ini menelan belanja RM3 bilion untuk membuahkan hasil dengan penubuhan kilang pembuatan kaca solar yang canggih ini di sini di KKIP, ” katanya.

Menurut Hajiji, dengan kapasiti pengeluaran tahunan yang mengagumkan sebanyak 440,000 tan kaca solar, Sabah kini telah meletakkan dirinya sebagai salah satu pemain terkemuka dalam industri pembuatan kaca solar Malaysia,

“Justeru itu, kami bersedia untuk membuat sumbangan besar kepada sektor tenaga boleh diperbaharui.

“Pencapaian ini bukan sahaja menjanjikan pertumbuhan ekonomi tetapi juga menggariskan komitmen kami terhadap kemampanan dan teknologi hijau,” katanya.

Tambah beliau, usaha itu juga mewujudkan peluang pekerjaan, dengan 1,100, atau lebih 80 peratus daripada 1,300 pekerjanya, adalah rakyat Sabah.

“Ini bukan sahaja mengukuhkan tenaga kerja tempatan kami tetapi juga memperkayakan mata pencarian rakyat kami, memberikan mereka pekerjaan yang stabil,” katanya.

Hajiji optimis Kumpulan Kibing akan terus berkembang maju dan memainkan peranan penting dalam menyumbang kepada kemakmuran jangka panjang Sabah.

Katanya, kerajaan Sabah terus komited untuk mengalu-alukan kepada pelabur seperti Kumpulan Kibing dari China dan mengakui peranan tidak ternilai yang mereka mainkan dalam pertumbuhan ekonomi dan pembangunan negeri.

“Kerajaan Sabah akan terus menjadi destinasi mesra pelabur, komited untuk mempercepatkan pertumbuhan dan pembangunan ekonomi,” ujarnya.

RELATED ARTICLES
Utama

Nurul Yanadido ke Hongkod Koisaan kali kedua

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular