HomeEkonomiSYBIL platform kongsi idea inovatif bantu kerajaan memperkasa ekonomi Sabah

SYBIL platform kongsi idea inovatif bantu kerajaan memperkasa ekonomi Sabah

Read Time:2 Minute, 24 Second

Oleh NORMIMIE DIUN

KOTA KINABALU: Lebih 100 Pemimpin Muda Perniagaan dan Industri Sabah (SYBIL) hadir ke Sesi Dialog Meet & Greet antara Majlis Penasihat Ekonomi Sabah (SEAC) dengan ahli SYBIL di Menara Kinabalu di sini, hari ini.

Sesi dialog ini adalah yang pertama sejak SEAC ditubuhkan pada pada tahun 2022.

Antara yang hadir termasuk golongan usahawan dan profesional dari pelbagai sektor seperti seni bina, pembinaan, pertanian, pembuatan, produk halal, makanan sejuk beku, pelancongan, tenaga boleh diperbaharui, perlombongan, pembangunan, Teknologi Maklumat (IT), reka bentuk, penjenamaan, perundingan, penjagaan kesihatan, perubatan, Food & Beverage (F&B), undang-undang, dan banyak lagi.

Pengerusi SYBIL, Ar. James Wong berkata, kepentingan membina pertubuhan seperti ini adalah platform untuk membolehkan pemimpin muda perniagaan dan industri yang telah berjaya menjalankan organisasi mereka, menyuarakan dan berkongsi idea inovatif mereka sekali gus meningkatkan pembangunan ekonomi di negeri ini.

Ar. James Wong

‘Kita perlu membina pasukan Kapten Industri muda yang bersedia menyumbang kembali, memimpin kita untuk membangunkan pelbagai industri mereka khususnya membantu kerajaan hari ini membina pemikiran Ekonomi Masa Hadapan yang lebih kukuh pada masa 5-10-20 tahun akan datang,” katanya ketika ditemui pemberita selepas Sesi Dialog itu.

James turut menekankan bahawa keperluan untuk merekrut ‘Penyelesai Masalah yang Bijak’ (intelligent problem solvers) berkebolehan membangunkan pelan tindakan dengan lebih efisien untuk menyelesaikan sebarang masalah yang dihadapi dalam industri kita pada masa kini.

“Kita perlu merekrut ‘intelligent problem solvers’ yang boleh membangunkan pelan tindakan langkah demi langkah untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi industri kita, ia adalah orang yang benar-benar boleh melaksanakannya dan bukan hanya tahu merungut sahaja. Seperti kata Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor ‘Do More, Talk Less’ iaitu bertindak lebih banyak daripada hanya berkata-kata.

“Selain itu, pertubuhan ini juga menyediakan platform kepada semua untuk memperkasakan rakan usahawan serta profesional yang lain untuk membangunkan negeri ini,” katanya.

Sementara itu, Datuk John Lo mewakili SEAC dalam sesi dialog pada hari ini telah memberi taklimat terperinci mengenai pelan semasa dan masa depan yang sedang dilaksanakan kerajaan untuk membangunkan ekonomi masa depan Sabah yang teguh termasuk penstrukturan semula industri seperti Minyak dan Gas, Tenaga, Pelaburan, Pelancongan, Pertanian, Logistik , Pembuatan Hilir, dan banyak lagi.

Datuk John Lo

John turut menerangkan mengenai Dasar Pertama Sabahan dan Pembangunan Kepimpinan Perniagaan/ekonomi Sabahan Muda.

Antaranya, Kepimpinan muda yang berkualiti diperlukan untuk masa depan ekonomi Sabah, Melindungi hak Sabah, Usahawan, profesional (termasuk hi-tec), Asertif, Inovatif, Berdikari, Berdikari, Berwawasan, Fokus kepada pembangunan ekonomi dan perniagaan Sabah serta Tiada politik.

“Sabah adalah negeri kita, rumah kita. Rakyat Sabah tidak boleh menjadi pelarian ekonomi di negeri kita sendiri atau di Semenanjung Malaysia lagi.

“Adalah penting, demi masa depan ekonomi Sabah dan generasi masa depan Sabah, Sabah mesti melatih ramai pemimpin perniagaan/ekonomi Sabahan muda untuk meneruskan trend pertumbuhan dan penstrukturan semula ekonomi masa kini.

“Justeru itu, dasar ini juga adalah penting untuk membentuk Pemimpin Ekonomi Muda Sabah jika kita ingin melaksanakan rancangan ekonomi jangka panjang kerajaan dengan jayanya,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

SSMJ kerjasama dengan agensi Kerajaan pastikan miskin tegar di Sabah dinoktahkan...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular