HomeIsu tempatanProgram kem perubatan di Kg Kiulu 25 Februari ini

Program kem perubatan di Kg Kiulu 25 Februari ini

Read Time:1 Minute, 2 Second

Kota Kinabalu: Lebih 300 penduduk kampung Kiulu bakal mendapat manfaat daripada perkhidmatan perubatan percuma menerusi Program Kem Perubatan yang diadakan di Kampung Tudan, pada 25 Februari ini.

Program yang dianjurkan Hospital Tuaran dengan kerjasama Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia Tuaran dan Pusat Khidmat ADUN Kiulu itu adalah bertujuan untuk meningkatkan akses penjagaan kesihatan kepada komuniti luar bandar. 

Ia akan menyediakan perkhidmatan perubatan yang komprehensif, termasuk pemeriksaan perubatan am, pemeriksaan mata, dan pemeriksaan pergigian.

Hasrat mengadakan program itu telah dinyatakan Pengarah Hospital Tuaran Dr Lydiarita M. Marajin dalam satu pertemuan bersama Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kiulu Datuk Joniston Bangkuai di sini hari ini.

Joniston menyokong penuh program itu sambil menekankan peranan kem perubatan dalam menyampaikan perkhidmatan penjagaan kesihatan yang sangat diperlukan kepada penduduk kampung luar bandar.

Beliau berkata  program itu tidak terhad kepada Kampung Tudan tetapi akan memberi manfaat kepada kampung-kampung berdekatan seperti Poring, Sungoi, Romokon dan Baraba.

Seramai 100 pengamal perubatan mahir, termasuk doktor, doktor gigi, dan optometris, bersama sukarelawan daripada pertubuhan bukan kerajaan, menyertai program perubatan ini. 

Kem perubatan terakhir yang diadakan di Kampung Tudan adalah sebelum pandemik COVID-19.

Joniston berharap agar lebih banyak kem perubatan dianjurkan di kampung-kampung terpencil di Kiulu seperti Wasai dan Gonipis. – SABAH MEDIA

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

Maritim Malaysia tahan bot lakukan aktiviti pemindahan minyak tanpa kebenaran

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular