HomeIsu tempatanMaritim Malaysia tahan dua bot lakukan pelbagai kesalahan

Maritim Malaysia tahan dua bot lakukan pelbagai kesalahan

Read Time:1 Minute, 45 Second

Tawau : Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) berjaya menahan dua buah bot tempatan yang disyaki melakukan pelbagai kesalahan dalam dua tangkapan berasingan semalam.

Pengarah Zon Maritim Tawau, Kepten Maritim Shahrizan Raman berkata, dalam operasi yang dilaksanakan pihaknya telah berjaya mengesan dan memeriksa sebuah bot nelayan tempatan yang menjalankan aktiviti menangkap ikan di sekitar Perairan Merotai pada jam 11.30 pagi.

“Pemeriksaan ke atas bot yang ditahan di kedudukan 1.9 batu nautika barat daya Muara Sungai Merotai itu mendapati tiga lelaki pemegang pasport warga Indonesia berusia lingkungan 20 hingga 42 tahun mengendalikan bot tersebut.

“Pemeriksaan selanjutnya mendapati bot terbabit telah melakukan kesalahan dengan menjalankan aktiviti menarik pukat kurang dari jarak dua batu nautika daripada daratan,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Dalam pada itu, sebuah lagi bot penumpang tempatan turut ditahan dan diperiksa oleh bot peronda Maritim Malaysia yang menjalankan operasi yang sama di lokasi 2.5 batu nautika selatan Batu Tiga Tawau pada jam 12.15 tengah hari.

Katanya, pemeriksaan ke atas sebuah bot penumpang yang membawa muatan 250 kilogram bawang Bombay itu mendapati seorang juragan lelaki warga tempatan berusia 27 tahun telah gagal mengisytihar muatan yang dibawa dan melanggar syarat sah lesen bot penumpang.

“Kedua-dua bot bersama muatan serta kesemua krew telah ditahan dan dibawa ke Jeti Zon Maritim Tawau dan diserahkan kepada pegawai penyiasat Maritim Malaysia untuk disiasat di bawah Enakmen Jabatan Pelabuhan dan Dermaga Sabah (JPDS) 2002, Akta Perikanan 1985 dan Akta Kastam 1967.

“Kesemua barangan termasuk kedua-dua bot dan muatan disita sehingga proses siasatan selesai. Nilai rampasan keseluruhan lebih RM120,000,” katanya.

Sementara itu, Shahrizan turut menegaskan kepada komuniti maritim setempat untuk mematuhi undang-undang yang telah ditetapkan. 

Pihaknya juga tidak akan berkompromi jika didapati gagal mematuhi syarat sah lesen yang dikeluarkan.

“Maritim Malaysia akan terus memperkasakan tugas penguatkuasaan dan mengoptimumkan pengoperasian bagi membanteras aktiviti-aktiviti yang menyalahi undang-undang di Zon Maritim Malaysia khususnya di perairan Timur Sabah (ESSZONE).

“Salurkan sebarang salah laku jenayah yang berlaku di sekitar perairan Tawau ke Pusat Operasi Zon Maritim Tawau di talian 089-752116 dan talian MERS 999,” katanya. – SABAH MEDIA / FOTO MARITIM MALAYSIA

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

Petugas Tabung Darah digesa tingkat kemahiran, pengetahuan demi keselamatan pesakit

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular