HomeUtamaSabah Terus Giat Laksana Program Pendaftaran Penerimaan Vaksin

Sabah Terus Giat Laksana Program Pendaftaran Penerimaan Vaksin

Read Time:57 Second

KOTA KINABALU: Kerajaan Sabah terus giat melaksanakan program dan aktiviti pendaftaran penerimaan vaksin di seluruh negeri khususnya di kawasan pedalaman yang sukar memperoleh akses internet.

Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah Datuk Seri Masidi Manjun berkata, ia termasuklah melaksanakan Program Outreach Vaksinasi COVID-19 yang kini turut giat dilaksanakan bersama pelbagai agensi kerajaan.

“Sehingga 20 Jun lalu, seramai 804,851 individu telah mendaftar di MySejahtera membabitkan 27.4 peratus dimana dari jumlah itu seramai 352,080 individu telah divaksinasi untuk dos pertama dan 135,745 individu telah lengkap menerima dos pertama dan kedua.

“Berdasarkan rekod, jumlah penduduk Sabah yang layak divaksinasi adalah seramai 2,932,700 individu,” katanya.

Namun beliau berkata, statistik data yang diberikan tidak mencerminkan jumlah pendaftaran sebenar disebabkan terdapat pendaftaran yang dilaksanakan secara manual seterusnya lewat untuk dikemaskini bagi dimasukkan kedalam statistik MySejahtera.

“Putatan mencatatkan jumlah tertinggi pendaftaran vaksin dengan 70 peratus iaitu seramai 31,023 individu membabitkan 44,300 individu populasi 18 tahun keatas. 

“Manakala daerah Kinabatangan merekodkan yang terendah pendaftaran penerimaan vaksin dengan kadar 7.6 peratus membabitkan 13,191 individu dengan jumlah populasi 18 tahun keatas seramai 173,300 orang,”katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

Cubaan seludup minuman keras bernilai RM450,000, duti, cukai lebih RM1.9 juta...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya