HomeIsu tempatanCOVID-19: Vaksin Sangat Penting Untuk Lindung Diri, Keluarga dan Komuniti

COVID-19: Vaksin Sangat Penting Untuk Lindung Diri, Keluarga dan Komuniti

Read Time:1 Minute, 28 Second

RANAU: Atas kesedaran pentingnya melindungi keselamatan diri, keluarga dan komuniti daripada terkena jangkitan Covid-19, ia telah mendorong peningkatan jumlah warga Ranau dan Kundasang hadir ke Pusat Pemberian Vaksin (PPV) Dewan Masyarakat Ranau untuk menerima vaksin Covid-19 hari ini.

Pegawai Perubatan Jabatan Kesihatan Daerah Ranau selaku Ketua Penyelaras PPV dewan Masyarakat Ranau, Dr Edwaider Koimon berkata, sejak Mac lalu pemberian vaksin kepada warga Ranau, kini telah mencapai 46,095 (58.95 peratus) individu telah lengkap pengambilan vaksin suntikan dos kedua dan yang lainnya dos pertama masih menunggu suntikan kedua mengikut jadual yang telah ditetapkan.

Katanya, seperkara lagi yang telah mendorong orang ramai supaya mendapatkan vaksin secepat mungkin adalah inisiatif beberapa buah pejabat kerajaan, premis peniagaan dan institusi kewangan seperti bank-bank di pekan Ranau kini sudah mula hanya menerima pelanggan yang sudah melengkapi dua dos suntikan vaksin sebagai syarat utama memasuki premis yang disarankan oleh kerajaan baru-baru ini.

Tinjauan mengenai saranan tersebut, ramai yang menyifatkan langkah itu sebagai positif bagi mengekang penularan pandemik Covid-19 yang masih aktif dikalangan kita.

“Tindakan tidak membenarkan masuk di dalam premis atau pejabat kepada mereka yang belum lengkap suntikan dos kedua perlu dilihat sebagai langkah positif bagi mengekang penularan Covid-19 di Sabah,” jelas Roslan Daiman, salah seorang penerima vaksin dari Kg Muhibah Ranau.

Menurut Dr Edwaider lagi, seramai 1,293 individu hadir seawal 7.00 pagi tadi, menunggu giliran dan bersedia untuk menerima suntikan masing-masing sama ada dos pertama atau kedua.

“Kerajaan menerusi Kementerian Kesihatan  Malaysia (KKM) amat menggalakkan rakyat Malaysia tidak kira di mana sahaja mereka berada supaya mendapatkan suntikan lengkap vaksin untuk melindungi diri, keluarga dan komuniti daripada jangkitan Covid-19 demi mencapai imuniti kelompok di kalangan masyarakat,” tambah Dr Edwaider.        

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

Tun Juhar hadir sambutan Hari Raya Aidilfitri peringkat 5 Divisyen

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya