Keresahan Sabah Dan Sarawak Adalah Nyata Dan Mesti Ditangani – Shad Saleem

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:2 Minute, 36 Second

KOTA KINABALU: “Setelah 58 tahun Malaysia menjadi sebuah negara, semuanya tidak baik dalam hubungan antara Sabah dan Sarawak dan kerajaan pusat,” kata Profesor Undang-Undang Perlembagaan Shad Saleem Faruqi.

Shad Saleem mencadangkan sebuah suruhanjaya kerajaan untuk menangani semua sekali masalah ini.

Bercakap semasa webinar hari ini, Shad Saleem mengatakan bahawa autonomi Sabah dan Sarawak, di banyak kawasan, mengalami kemunduran kerana perkembangan perlembagaan, politik, sosial dan agama.

“Saya rasa pemimpin kerajaan persekutuan mesti menyedari bahawa keresahan Sabah dan Sarawak adalah nyata dan mesti ditangani,” katanya dalam forum yang bertajuk “Perlindungan Perlembagaan untuk Autonomi Sabah dan Sarawak”.

Webinar ini dianjurkan oleh Constitutional Literacy Initiative, kerjasama antara Majlis Peguam dan fakulti undang-undang Universiti Malaya, sempena Hari Malaysia.

“Kajian menyeluruh mengenai instrumen perlembagaan, perundangan, kewangan dan politik perlu dilakukan.

“Mengimbangi masalah ekuiti dan kecekapan dalam hubungan kewangan antara kerajaan adalah yang terpenting. Di semua persekutuan lain, masalah ini banyak menimbulkan rasa tidak senang, ”katanya.

Shad Saleem berkata, jawatankuasa khas mengenai Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) yang ditubuhkan oleh kerajaan Pakatan Harapan sebelumnya pada tahun 2018 dan kemudian oleh Perikatan Nasional pada tahun 2020 telah mencapai kemajuan.

“Tetapi jelas, masih banyak yang perlu dilakukan. Mungkin diperlukan komisen kerajaan.

“Isu royalti petrol telah memicu gerakan pemisah di banyak persekutuan … lihat Sudan. Kali terakhir adalah satu negara tetapi sekarang ada utara dan selatan.

“Banyak dekad yang lalu, Biafra dan Nigeria (berjuang) atas penghasilan petrol. Oleh itu, saya fikir penyelesaian yang baik perlu dilakukan untuk memastikan pelabur tidak takut dan pada masa yang sama terdapat perkongsian yang adil, ”katanya.

Terdahulu, Shad Saleem mengatakan bahawa sayangnya, beberapa pindaan perlembagaan telah melemahkan kedudukan istimewa Sabah dan Sarawak, misalnya, pindaan Perkara 1 (2) Perlembagaan Persekutuan, yang secara efektif menjadikan Sabah dan Sarawak sebagai salah satu daripada 13 negeri di Malaysia .

“Ini adalah penurunan status tanpa persetujuan mereka,” katanya.

Yang lain adalah federalisasi mengenai hal-hal penting negara seperti air dan pelancongan, katanya, sambil menambah bahawa Sabah dan Sarawak juga berpendapat bahawa Territorial Sea Act 2012 mengurangkan perairan wilayah mereka dari 12 menjadi tiga batu nautika, melanggar Artikel 2 (b) .

Dia mengatakan bahawa Artikel 121 (1) juga diubah untuk melemahkan kuasa pengadilan, termasuk Mahkamah Tinggi Borneo.

“Demikian juga, Pasal 121 (1A) dimasukkan untuk mengurangi kekuatan pengadilan, termasuk Mahkamah Tinggi Borneo. Adakah persetujuan Yang Di-pertua Negeri Sabah dan Sarawak diperoleh?” tanya Shad Saleem.

Shad Saleem mengatakan terdapat juga rasa tidak puas hati mengenai pembahagian sumber yang tidak adil dan kekurangan federalisme fiskal.

“Ada tuduhan bahawa negeri-negeri ini tidak memperoleh jenis keuntungan kewangan yang mereka layak sebagai hasil dari sumbangan mereka kepada peti besi negara dari petroleum, hidroelektrik dan pelancongan.

“Dikatakan bahawa peruntukan persekutuan ke negeri-negeri Borneo tidak mengambil kira pendapatan persekutuan langsung dan tidak langsung yang besar dari negeri-negeri ini,” katanya.

Dia mengatakan bahawa terdapat keperluan untuk memperkuat mekanisme institusi untuk dialog berkala dan tidak berpihak antara kerajaan pusat dengan Sabah dan Sarawak.

“Ini supaya ketegangan yang tidak dapat dielakkan wujud dalam persekutuan dapat diselesaikan dengan sedikit geseran. Kita perlu merebut kembali semangat tempat tinggal, kesederhanaan dan belas kasihan yang menghidupkan pemimpin MA63.

“Kerajaan persekutuan dan rakyat Semenanjung Malaysia mesti mengabdikan diri pada perjanjian masa lalu,” katanya. –FMT

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *