Kapal Tambahan Dikerah Jaga Perairan EEZ Sabah & Sarawak

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 12 Second

SANDAKAN: Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) mengerahkan sebuah kapal tambahan untuk memantau aktiviti di perairan Malaysia berikutan pencerobohan kapal asing dalam Zon Ekonomi Eksklusif (EEZ) di perairan Sabah dan Sarawak, baru-baru ini.

Panglima Armada Timur TLDM, Datuk Sabri Zali, berkata kapal itu adalah tambahan kepada dua lagi aset TLDM di Beting Patinggi Ali dan berhampiran terumbu Pulau Layang-Layang yang sentiasa diawasi 24 jam di sepanjang Laut China Selatan.

“Namun dengan perkembangan baharu ini (pencerobohan kapal asing), kapal ketiga dikerahkan ke kawasan sekitar untuk memantau sebarang pencerobohan,” katanya selepas menutup Latihan Eksesais Operasi Laut (OSTEX) Timur di sini, semalam

Sabri berkata, kehadiran kapal asing di perairan Malaysia bukanperkara baharu, terutama yang menjalin usaha sama dengan Brunei kerana ia perlu melalui perairan Malaysia.

Bagaimanapun, beliau berkata, daripada pemerhatian TLDM, pergerakan kapal asing baru-baru ini ‘lebih dari setakat lalu’ yang satu laporan dihantar kepada Kementerian Pertahanan dan kemudiannya turut dipanjangkan ke Wisma Putra.

Sementara itu, mengulas OSTEX Timur, Sabri berkata, latihan selama 10 hari itu yang bermula 27 September lalu turut membabitkan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) di sini, untuk meningkatkan kecekapan tentera laut dan bagi menguji keupayaan asetnya.

“Kebanyakan aset kami berusia lebih 40 tahun dan perlu mengujinya secara maksimum untuk melihat sama ada ia berkeupayaan tanpa mengalami kerosakan besar,” katanya.

Mengenai perkembangan pangkalan baharu Markas Wilayah Laut 2 (Mawilla 2) di sini, Sabri berkata, TLDM masih menunggu pengambilalihan tanah seluas 2.2 hektar daripada kerajaan negeri. – BERNAMA

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *