HomeUtamaKerajaan Negeri Terus Laksana Pelbagai Agenda Sosio-Ekonomi

Kerajaan Negeri Terus Laksana Pelbagai Agenda Sosio-Ekonomi

Read Time:2 Minute, 3 Second

KOTA BELUD : Kerajaan Sabah sentiasa prihatin dalam aspek pembangunan selain telah menyusun dan melaksanakan pelbagai agenda sosio-ekonomi untuk memastikan kejayaan jangka masa panjang.

Timbalan Ketua Menteri Datuk Dr Joachim Gunsalam berkata, dasar Kerajaan yang proaktif dan mesra rakyat juga merupakan prinsip utama yang menyumbang kepada inisiatif-inisiatif yang memberi manfaat besar dan kelebihan kepada masyarakat di negeri ini.

Katanya, melalui dasar ini, Kerajaan dapat mengenalpasti signifikan konsep dan peranan koperasi yang bermula di negara maju namun telah dapat digarap dan dimajukan mengikut kesesuaian di dalam sistem pembangunan sosio-ekonomi negara secara amnya.

“Ia juga dapat terus membantu memartabatkan agenda kesejahteraan rakyat khususnya pembasmian kemiskinan dan meningkatkan taraf hidup.

“Kerajaan amat bangga dan mengucapkan syabas kepada kepimpinan pengurusan tertinggi Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) hari ini di atas komitmen yang begitu tinggi dan usaha keras membangunkan sektor koperasi.

“Saya yakin sektor koperasi akan terus berjaya memainkan peranan sebagai salah satu peneraju utama kemakmuran ekonomi negeri Sabah,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap melancarkan Hab E-Transformasi Kaki Kaki Kampung di Kampung Taginambor disini semalam.

Dr Joachim berkata, ia selaras dengan Pelan Transformasi Koperasi Malaysia (TransKoM) 2021-2025 yang menggariskan matlamat dan langkah-langkah strategik komprehensif bagi memastikan Gerakan Koperasi dapat memberi manfaat lebih besar dan menyeluruh kepada kesejahteraan anggota dan masyarakat serta memastikan koperasi lebih berdaya saing, lestari serta mampan.

Katanya, ini dapat dibuktikan menerusi Program Kaki Kaki Kampong anjuran Koperasi Wawasan Rakyat Sabah yang memperlihatkan komitmen SKM untuk mempertingkatkan tahap sosioekonomi anggotanya serta komuniti yang menjadi pelanggannya.

“Melalui Hab E-Transformasi Kaki Kaki Kampong, pelbagai kemudahan yang menumpu kepada keselamatan pembekalan makanan luar bandar disediakan untuk memudahkan urusan penjualan hasil-tani atau ternakan, produk kraftangan usahawan luar bandar atau Perusahaan Kecilan dan Sederhana (PKS).

“Melalui inisiatif program Kaki Kaki Kampong, Koperasi Wawasan Rakyat Sabah turut mampu menyediakan pasaran terjamin serta mengurangkan kos transaksi melalui model perniagaan yang mempunyai matlamat peningkatan pendapatan yang mampan disamping mengekalkan keuntungan yang berpatutan bagi tujuan pengembangan dan kelestarian koperasi,” katanya.

Dalam pada itu, Dr Joachim berkata, matlamat yang tersebut dapat dicapai menerusi pendekatan model perniagaan persepaduan menegak industri rantaian pembekalan yang strategik & pintar yang berpandukan Supply Chain Shared Services & Outsourcing (SSO).

Katanya, pengurangan kos transaksi memberi impak yang nyata terhadap pengurangan kos sara hidup komuniti luar bandar yang merupakan pelanggan utamanya.

“Tambahan dari itu model perniagaan mampan menerusi kaedah persepaduan strategik dengan perusahaan pembekalan huluan dan hiliran sebegini mampu mewujudkan atau menambahkan peluang penglibatan semua lapisan masyarakat dalam pasaran disamping merangsang peluang pekerjaan,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

Cubaan seludup minuman keras bernilai RM450,000, duti, cukai lebih RM1.9 juta...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya