HomeUtamaSabah benarkan kunjungan ke rumah sempena Krismas, Tahun Baharu - Masidi

Sabah benarkan kunjungan ke rumah sempena Krismas, Tahun Baharu – Masidi

Read Time:1 Minute, 45 Second

BERNAMA

KOTA KINABALU ~~Kerajaan Sabah membenarkan kunjungan dari rumah ke rumah sempena sambutan Krismas dan Tahun Baharu dengan prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan termasuk pengunjung perlu lengkap vaksin COVID-19.

Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah Datuk Masidi Manjun berkata tempoh masa satu-satu kunjungan tidak melebihi tiga jam dan perlu diselangi dengan kerja-kerja sanitasi dalam tempoh 30 minit sebelum menerima kunjungan seterusnya.

Jurucakap COVID-19 Sabah itu berkata ketua rumah perlu memastikan penggunaan aplikasi MySejahtera atau menyediakan buku log kehadiran pengunjung, selain menyediakan alat memeriksa suhu badan dan cecair pencuci tangan.

“Ketua rumah perlu pastikan pengunjung membuat saringan kendiri, pelitup muka dipakai kecuali semasa makan minum, penjarakan fizikal satu meter dipatuhi dengan kapasiti 50 peratus rumah, manakala kanak-kanak bawah 12 tahun hanya dibenarkan hadir bersama ibu bapa lengkap divaksin.

“Tidak dibenarkan mengadakan aktiviti keagamaan atau bersentuhan ketika kunjungan, ketua rumah termasuk tetamu juga perlu bertanggungjawab mematuhi SOP di rumah semasa menyambut perayaan tersebut,” katanya dalam kenyataan malam ini.

Krismas bakal disambut pada 25 Dis ini dengan Sabah menetapkan cuti umum sempena sambutan itu pada 24 dan 25 Dis.

Masidi berkata kerajaan negeri juga menetapkan SOP untuk rumah ibadat bukan Islam sempena sambutan Krismas antaranya menetapkan tempoh operasi bermula pada 7 pagi dan berakhir pada 11.30 malam, selain hanya penganut lengkap menerima vaksin dibenar hadir.

Beliau berkata tempoh masa sembahyang tidak melebihi dua jam dan perlu diselangi dengan kerja-kerja sanitasi dalam tempoh 30 minit sebelum sesi sembahyang seterusnya, manakala kehadiran terhad 50 peratus kapasiti mengambil kira penjarakan fizikal 1 meter.

“Ahli Jawatankuasa Pengurusan (rumah ibadat) dan penganut yang menghidap penyakit kronik tidak dibenarkan hadir, selain wajib membawa peralatan sembahyang sendiri dan upacara atau perarakan keagamaan atau aktiviti melibatkan sentuhan tidak dibenarkan.

“Ahli Jawatankuasa Pengurusan juga perlu memastikan penggunaan MySejahtera atau buku log kehadiran, dan memastikan semua memakai pelitup muka, membersihkan tangan dan mematuhi SOP lain ditetapkan,” katanya.

Sementara itu, Masidi berkata Sabah merekodkan 237 kes COVID-19 hari ini menjadikan jumlah kumulatif 238,357 kes, manakala 426 pesakit sembuh menjadikan kumulatif sembuh seramai 229,833 orang, dan 804 pesakit masih menerima rawatan.

RELATED ARTICLES
Utama

Cubaan seludup minuman keras bernilai RM450,000, duti, cukai lebih RM1.9 juta...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya