Zon Maritim Semporna Gagalkan Cubaanseludup Petrol Bersubsidi

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 8 Second

SEMPORNA: Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (MaritimMalaysia) Zon Maritim Semporna telah menggagalkan cubaan menyeludup keluar minyak petrol oleh sebuah bot laju di perairan Tanjung Pantau Pantau, dekat sini sekitar jam 11.30 malam kelmarin.

Pengarah Zon Maritim Semporna, Komander Maritim Norrimi Hassan berkata, semasa rondaan di sekitar perairan Pulau Omadal, bot ronda telah mengesan sebuah bot enjin sangkut tanpa nombor pendaftaran berwarna biru di lokasi lebih kurang dua batu nautika timur laut Tanjung Patau Patau.

“Semasa dirapati, tekong bot telah bertindak mengemudi botnya ke kawasan lebih cetek dan bertindak terjun melarikan diri ke kawasan tersebut.

“Pemeriksaan ke atas bot menemui tong-tong berisi minyak petrol dengan anggaran sebanyak 625 liter dan dipercayai cuba diseludup keluar ke negara jiran,” katanya.

Menurut Norrimi, kes disiasat di bawah Akta Kawalan Bekalan 1961. Siasatan lanjut akan dilakukan bagi mengesan pemilik bot serta dalang di sebalik kegiatan ini. Jika sabit kesalahan, boleh dikenakan denda sehingga RM100 ribu atau penjara 3 tahun atau kedua-duanya.

Dalam pada itu, Zon Maritim Semporna akan terus memperkasakan rondaan dan penguatkuasaan di sekitar kawasan ‘hot spot’ terutamanya sekitar sempadan perairan negara untuk membanteras penyeludupan dan kemasukan PATI ke negeri Sabah melalui jalan laut.

Maritim Malaysia menyeru kepada mana-mana individu yang mempunyai sebarang maklumat berkaitan kegiatan penyeludupan atau lain-lain kegiatan jenayah maritim untuk menyalurkannya ke Pusat Operasi Zon Maritim Semporna di talian 089-782619 atau MERS 999.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *