Kelonggaran SOP solat berjemaah terima reaksi positif

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:53 Second

KOTA KINABALU: Jawatankuasa Masjid Bandaraya menyambut baik kelonggaran prosedur operasi standard (SOP) bagi solat jemaah yang diumumkan oleh pihak Kerajaan bermula 1 April lalu. 

Pengerusi Masjid Bandaraya, Datuk Ab Jamal Tun Sakaran berkata, umat Islam khususnya perlu bersyukur dengan kelonggaran yang diumumkan beberapa hari sebelum Ramadan tiba.

“Meskipun kelonggaran telah diberikan, pihak jawatankuasa masjid mengharapkan agar para jemaah akan terus mematuhi SOP yang telah ditetapkan sebelum ini.

“Antaranya termasuklah memakai pelitup muka, membawa sejadah serta mengimbas MySejahtera sebelum memasuki kawasan masjid,” katanya.

Menyentuh aktiviti bulan Ramadan, beliau berkata, pelbagai program akan diadakan bagi memeriahkan lagi bulan Ramadan. 

Antara program yang dirancang adalah Majlis Sedekah Jariah Al-Mubarak Masjid Bandaraya, Majlis Iftar Akademik Quranis dan Akademik Intervensi Awal Kanak-Kanak, Street Sungkai serta Shopping Raya yang melibatkan seramai 100 asnaf dan fakir miskin.

Selain itu, pada 10 malam terakhir pula katanya, pihak Masjid Bandaraya akan mengadakan qiamulail di mana pihak masjid akan menyediakan sahur kepada jemaah. 

Beliau berharap para jemaah akan memanfaatkan kelonggaran yang telah diberikan bagi memeriahkan lagi bulan Ramadan yang bakal tiba.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *