HomeIsu tempatanMenara telekomunikasi di Telupid dibaik pulih secara berperingkat

Menara telekomunikasi di Telupid dibaik pulih secara berperingkat

Read Time:1 Minute, 51 Second

KOTA KINABALU : Menara telekomunikasi yang terbakar di Telupid pada 25 Mac lalu kini sedang dibaik pulih dan diselesaikan secara berperingkat.

Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) dalam satu kenyataan berkata, insiden kebakaran yang berlaku di menara telekomunikasi itu turut menjejaskan liputan Internet di beberapa kawasan berhampiran pekan Telupid.

“MCMC bersama pihak penyedia perkhidmatan sedang berusaha untuk membaik pulih menara tersebut secara berperingkat.

“Sehingga kini, perkhidmatan talian DIGI telah pulih dan beroperasi seperti biasa. Manakala bagi perkhidmatan Celcom dan Maxis pula dijangka akan pulih dan beroperasi dalam tempoh dua minggu lagi,” kata kenyataan itu disini semalam.

MCMC turut menasihati kepada semua pelajar dan masyarakat setempat agar sentiasa mementingkan keselamatan diri.

“Sebagai langkah sementara, penduduk setempat boleh mengunjungi Pusat Ekonomi Digital Keluarga Malaysia (PEDi) yang berada di Pekan Telupid untuk mendapatkan liputan Internet di tempat yang lebih selamat dan selesa sehingga proses baik pulih selesai dijalankan dan menara telekomunikasi tersebut beroperasi seperti biasa tidak lama lagi,” menurut kenyataan itu lagi.

Terdahulu, pelajar semester enam Ijazah Sarjana Muda Komunikasi Sosial Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) Anis Arina Aqilah Roslee,23, berdepan kesukaran untuk mengikuti ODL selepas menara telekomunikasi di daerah itu rosak kerana terbakar pada 25 Mac lalu.

Anak sulung daripada tiga beradik itu dilihat terpaksa duduk dalam but kereta bagi mendapatkan rangkaian terbaik.

Anis berkata beliau telah dihubungi oleh MCMC dan dimaklumkan kerja-kerja membaik pulih menara itu sedang dilakukan secara berperingkat.

“MCMC akan turun ke sini pada hari Rabu bersama saya untuk cari kawasan yang ada rangkaian dan buat siasatan bersama,” katanya.

Sementara itu, Anis yang juga pelajar tahun akhir secara kebetulan sedang menyiapkan kajian berkaitan jurang digital dan masalah capaian akses internet di Telupid mengakui kemudahan itu merupakan perkara asas yang diperlukan bagi setiap peringkat.

“Sebenarnya jurang digital masih wujud, bukan sahaja kawasan pedalaman seperti di Telupid, ia juga berlaku di bandar-bandar.

“Capaian akses internet ini bukan terhad kepada saya sebagai seorang pelajar tapi ia juga beri kesan kepada bidang-bidang lain seperti kesihatan, perniagaan dan pendidikan yang sememangnya perlukan internet pada hari ini.

“Kajian saya mengenai jurang digital di telupid menyebabkan saya perlu berada disini untuk siapkan kajian saya. Saya berhasrat untuk teruskan kajian ini ke peringkat yang lebih tinggi,” katanya dipetik FMT disini hari ini.

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

35 pelajar TARUMT hadir sebagai pemerhati sidang DUN Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya