Duta EU diminta perbetulkan tanggapan salah terhadap industri minyak sawit Malaysia

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:2 Minute, 34 Second

Oleh NORMIMIE DIUN

KOTA KINABALU: Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor meminta Duta Kesatuan Eropah (EU) ke Malaysia, Michalis Rochas bagi memperbetulkan tanggapan salah mengenai industri kelapa sawit negara setelah melihat sendiri amalan mampan dan terbaik yang dijalankan oleh sektor kelapa sawit di Sabah.

Hajiji berkata, Sabah selama ini mempromosikan amalan lestari dalam penanaman kelapa sawit bertentangan dengan apa yang telah disebarkan secara negatif dan meluas oleh kempen anti-kelapa sawit EU.

Bagaimanapun, Hajiji mengalu-alukan komitmen Rochas memberi keutamaan untuk pembangunan Sabah dalam sektor pertanian, perindustrian dan pelancongan serta sektor tenaga kepada EU.

Beliau berkata demikian semasa Rochas dan delegasinya mengadakan kunjungan hormat di Sri Gaya di sini pada Selasa.

Hajiji menghargai jumlah perdagangan Sabah dengan EU adalah kira-kira RM4.2 bilion (RM3.3 bilion dalam eksport dan RM800 juta dalam import).

“EU merupakan rakan pelaburan penting dan kita mahu melihat lebih banyak pelaburan pada masa akan datang.

“Selain itu, kerajaan negeri juga sedia menjalinkan kerjasama kukuh dengan EU bagi menangani isu-isu yang berkaitan dengan alam sekitar,” katanya.

Sementara itu, Rochas mengakui bahawa terdapat salah tanggapan mengenai minyak sawit di kalangan negara EU dan ia perlu diperbetulkan.

Semasa berada di sini, Rochas turut mengadakan lawatan ke ladang kelapa sawit, Sawit Kinabalu antara lain di mana beliau melihat usaha baik yang dilakukan oleh Kerajaan Negeri dalam pemuliharaan alam sekitar.

“Saya sendiri telah melihatnya dan ia (usaha pemuliharaan) amat dipuji. Saya sangat teruja melihat sendiri seekor Orang Utan dan bayinya walaupun hanya dari jauh.” katanya sambil menambah bahawa tinjauan udara juga menunjukkan banyak sarang orang utan di atas pokok menunjukkan semuanya baik untuk hidupan liar.

“Tetapi, EU belum tahu tentang perkara ini. Kita perlu kembali dan memberi gambaran sebenar keadaan di Sabah.

“Saya akan menyampaikan perkara ini kepada Brussels (ibu pejabat EU).

“Saya mahu membetulkan tanggapan salah mengenai industri kelapa sawit di Malaysia,” katanya kepada Ketua Menteri.

“Hutan anda adalah aset, warisan dunia dan itulah sebabnya kami mengambil berat mengenainya,” katanya sambil memuji Kerajaan Negeri atas usaha besar untuk melindungi hutan Sabah.

Rochas juga menawarkan bantuan mengenai pemuliharaan biodiversiti dengan pembiayaan EU kepada Kerajaan Negeri serta menambah baik kerjasama antara EU dan Sabah melalui sokongan teknikal dan kepakaran.

“Malaysia adalah negara penting kepada EU. Kira-kira 40 peratus daripada perdagangan EU adalah di Malaysia. Banyak yang perlu diterokai di Sabah,” katanya sambil menambah bahawa dia tidak sabar untuk melakukannya dan meningkatkan perkongsian yang berpotensi dalam usaha perdagangan dan pemuliharaan.

Rochas juga telah menjemput NGO seperti WWF-Malaysia, Blu Hope dan Stop Fish
Bombing Malaysia untuk berkongsi status projek mereka,semuanya ditaja sebahagian atau sepenuhnya oleh EU.

Sementara itu, Pengarah Pemuliharaan WWF-Malaysia Dr Henry Chan memberi taklimat kepada Ketua Menteri bahawa Minyak sawit mampan Sabah boleh diiktiraf secara global dengan memupuk institusi berkepentingan untuk bekerjasama dalam mencapai matlamat bersama; mempertingkatkan susunan institusi untuk memudahkan pengurusan isu rentas dan mengguna pakai pendekatan landskap hidup untuk mengatasi penebangan hutan dan kehilangan biodiversiti.

Manakala Pengasas/CEO Blu Hope Simon Christopher pula memberi taklimat kepada Hajiji tentang usahanya untuk menjadikan Sabah negeri neutral plastik melalui teknologi kitar semula yang berbeza dan memberi nilai wang kepada sisa plastik.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *