HomeIsu tempatanThink Global School jadikan Sabah destinasi pembelajaran

Think Global School jadikan Sabah destinasi pembelajaran

Read Time:2 Minute, 38 Second

KOTA KINABALU: Seramai 34 pelajar antarabangsa menjadikan Sabah sebagai “classroom” atau bilik darjah dan menghabiskan masa dua bulan mempelajari kepelbagaian mengenai negeri ini serta membawa pengalaman baharu ke tanah air mereka nanti apa yang diperolehi dari negeri ini.

Pelajar-pelajar berumur antara 15 dan 17 tahun itu dari Think Global School yang berpangkalan di New York iaitu sekolah menengah pengembaraan pertama di dunia.

Mereka tinggal dan belajar di negara yang berbeza setiap semester, melibatkan diri dalam pembelajaran berasaskan tempat dan berasaskan projek yang berkaitan dengan negara yang mereka lawati.

Pengetua sekolah itu Adnan Mackovic berkata, matlamat lawatan mereka ke Sabah adalah untuk membantu pelajar dan guru lebih memahami budaya Sabah khususnya dan biodiversiti yang wujud di sini.

“Saya sendiri pernah ke Sabah dua kali untuk persidangan. Begitulah cara saya mengenali Sabah dan membuat persiapan untuk melancong ke sini bersama sekumpulan pelajar sebelum wabak itu melanda.

“Kami mahu pelajar kami mengalami apa yang telah kami pelajari dan apa yang kami tahu tentang kepelbagaian budaya dan semula jadi di negeri ini. Kami percaya Sabah akan menjadi lokasi yang ideal untuk sesetengah daripada mereka melihat budaya yang berbeza daripada budaya mereka sendiri dan memahami bagaimana budaya yang pelbagai itu boleh wujud bersama,” katanya.

Para pelajar tiba di negeri ini pada 5 Julai, diiringi 11 guru Think Global. Mereka datang dari pelbagai tempat, termasuk Timur Tengah, Amerika Syarikat, Kanada, Afrika Selatan, Eropah Utara dan Asia.

Sepanjang penginapan mereka, kumpulan itu telah melawat Perkampungan Budaya Mari-Mari untuk menyelami budaya dan mendaki Gunung Trus Madi, gunung kedua tertinggi di Sabah.

Mereka juga menyertai aktiviti bersama penduduk kampung untuk mengetahui tentang penanaman padi. Di samping itu, mereka belajar cara memasak menggunakan buluh tradisional dan kemahiran hidup dalam hutan seperti mengenal pasti tumbuhan liar yang boleh dimakan.

Mackovic turut memberitahu, pelajar akan dapat melawat hutan simpan, pusat pemulihan hidupan liar, dan peluang untuk menyelam antaranya.

Pada Khamis (28 Julai), Lembaga Pelancongan Sabah menganjurkan majlis makan malam untuk kumpulan Think Global School. Hadir sama Ketua Pegawai Eksekutif Pelancongan Sabah, Noredah Othman dan Ketua Pegawai Pemasaran Pelancongan Sabah, Tay Shu Lan.

Semasa mengalu-alukan kumpulan itu, Noredah menggalakkan pelajar untuk menimba pengalaman sebanyak yang mereka boleh dan berkongsi apa yang telah mereka pelajari dengan keluarga serta rakan sebaya sebaik sahaja mereka pulang ke rumah.

“Kehadiran Think Global School di Sabah amat bermakna bagi kami kerana ia mempromosikan negeri kami dengan membenarkan pelajar belajar tentang sejarah tempatan, pelbagai kumpulan etnik dan cara hidup mereka.

“Sementara kami terus mempromosikan Sabah sebagai kawasan tumpuan eko-pelancongan, kami juga mahu pengunjung melihatnya sebagai tempat di mana mereka boleh mengembangkan ufuk mereka melalui pendidikan,” katanya sambil menambah Lembaga Pelancongan Sabah menyokong aktiviti yang mengajar pelancong muda pelajaran berguna .

Jadual pelajar akan merangkumi sesi pembelajaran mengenai blog dan penulisan kandungan bersama Unit Komunikasi dan Digital Lembaga Pelancongan Sabah.

Tujuan sesi ini adalah untuk mengajar pelajar bagaimana untuk menyampaikan apa yang telah mereka pelajari dan bagaimana mereka boleh menyumbang kepada promosi Sabah.

Pada 30 Ogos ini, pelajar akan memberi pembentangan di mana mereka akan membincangkan perkara yang telah mereka pelajari sepanjang perjalanan mereka dan projek individu mereka. Orang ramai dialu-alukan untuk menghadiri sesi perkongsian di Perpustakaan Negeri Sabah di Tanjung Aru.

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

Petugas Tabung Darah digesa tingkat kemahiran, pengetahuan demi keselamatan pesakit

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular