Teruskan tradisi mengusaha tanah untuk keselamatan makanan yang mampan – Joniston

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 45 Second

KIULU: Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kiulu Datuk Joniston Bangkuai menggesa penduduk luar bandar meneruskan tradisi mengusahakan tanah mereka bagi mendapatkan bekalan makanan yang konsisten.

Beliau berkata sesetengah pihak mungkin lebih suka untuk terus menerima kaedah pertanian tradisional bagi mempertahankan warisan budaya mereka di samping memastikan keselamatan makanan untuk masa depan yang sejahtera dalam komuniti mereka.

Kaedah pertanian tradisional juga berpotensi menarik minat pelancong untuk mempelajari lebih lanjut mengenai warisan pertanian penduduk tempatan kepada penduduk kampung mereka, tambahnya.

“Dengan menghargai dan melabur di tanah mereka, penduduk kampung menyumbang kepada keselamatan makanan mereka sendiri dengan bercucuk tanam dan menternak,” jelasnya.

Beliau seterusnya menekankan kepentingan sara diri bagi masyarakat luar bandar, kerana ia mengurangkan pergantungan mereka kepada sumber makanan luar dan membolehkan penduduk kampung menikmati bekalan makanan yang konsisten sepanjang tahun.

Joniston, yang juga Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah, berkongsi kenyataan itu semasa pelancaran sambutan Kaamatan di Kampung Romokon di sini, pada Jumaat (2 Jun).

ADUN itu juga menekankan bagaimana mengusahakan tanah dan melibatkan diri dalam aktiviti pertanian sebagai sebuah komuniti memupuk ikatan yang kukuh di kalangan penduduk kampung.

Usaha kolektif ini, tambahnya, bukan sahaja mengeratkan hubungan sosial tetapi juga menggalakkan semangat kekitaan dan sokongan bersama dalam masyarakat.

Joniston seterusnya menyatakan bahawa mengusahakan tanah tersebut membolehkan penduduk kampung menyumbang kepada pembangunan ekonomi setempat.

“Dengan menjual lebihan hasil di pasaran tempatan, mereka bukan sahaja menjana pendapatan tetapi juga merangsang ekonomi tempatan. Pemerkasaan ekonomi ini mengukuhkan masyarakat luar bandar, mengurangkan kemiskinan, dan membuka pintu untuk pertumbuhan mampan,” katanya.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JPKK) Romokon, Salinung @ Linus Siniung berkata bahawa petani Romokan terkenal dengan penanaman padi berbukit, sayur-sayuran, buah-buahan, koko, dan tembakau, antara tanaman lain.

Beliau percaya seruan itu akan menggalakkan lebih ramai penduduk kampung, khususnya golongan belia, untuk terus mengusahakan tanah warisan itu.

“Walaupun belia mungkin sering mencari peluang pekerjaan di kawasan bandar, kita juga mahu mereka pulang ke tanah air dan meneruskan legasi nenek moyang mereka.

“Dengan berbuat demikian, kita boleh memupuk generasi baharu pemimpin pertanian yang mampu menangani cabaran masa depan dan menyumbang kepada sistem makanan yang mampan dan berdaya tahan,” tegasnya.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *