Duta Besar Jerman ke Malaysia bantu mempromosi pelancongan Sabah

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:3 Minute, 51 Second

KOTA KINABALU: Duta Besar Jerman ke Malaysia, Dr Peter Blomeyer memberi jaminan bahawa Kedutaannya di Kuala Lumpur akan membantu mempromosikan Sabah sebagai destinasi ideal untuk acara MICE (Mesyuarat, Insentif, Konvensyen & Pameran).

Beliau memberi jaminan itu ketika mengadakan kunjungan hormat ke atas Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Christina Liew di pejabatnya di Wisma Tun Fuad Stephens pada Khamis.

“Kami bercadang untuk memperkenalkan pakej ‘dua dalam satu’ kepada bakal pengunjung di mana peserta berpeluang menerokai Sabah sebagai pelancong selepas menghadiri acara perniagaan mereka. Pakej insentif yang dicadangkan untuk pengembara juga sedang dalam perancangan,” katanya kepada Dr Blomeyer dalam lawatan sulungnya ke negeri ini untuk melihat projek Jerman, bertemu NGO dan mendapatkan gambaran kehidupan di dunia dengan suku dan budayanya yang berbeza.

Sebagai tindak balas, Duta Besar itu berkata beliau boleh memudahkan komunikasi dengan syarikat pelancongan tertentu di Jerman jika pasukan pemasaran Kementerian boleh menghubungi Kedutaan untuk membantu memastikan acara MICE.

“Kami mempunyai syarikat yang pakar dalam pelbagai acara pelancongan, termasuk lawatan sambil belajar ke bandar-bandar tertentu. Jika anda mengenali mereka, dan memberitahu mereka apa yang anda tawarkan, maka itulah cara terbaik untuk membuat perjanjian.

“Sebagai acara pelancongan terbesar di dunia, ITB Berlin adalah acara terbaik untuk mempromosikan apa yang anda mahukan untuk Jerman dan pemain pelancongan lain di dunia yang berada di sana,” jelas Dr Blomeyer.

Kedua-dua Menteri dan Duta Besar berkongsi cita-cita yang sama dalam pemuliharaan alam semula jadi dan ekopelancongan, dengan bekas menteri itu menjemput lebih ramai warga Jerman untuk menyertai projek pelancongan alam semula jadi dan ekopelancongan di Sabah secara usaha sama.

“Saya seorang peminat alam semula jadi. Saya percaya bahawa pemuliharaan alam semula jadi bergantung kepada masyarakat. Jika masyarakat boleh mendapatkan sedikit wang untuk ini, maka mereka akan menghargai alam semula jadi dan akan menganggapnya sebagai aset, jadi ia sebenarnya dalam situasi menang-menang.

Kagum dengan projek alam sekitar GIZ yang sedang dijalankan di Malaysia, termasuk projek anti pengeboman ikan di Taman Laut Tun Mustapha, Christina berkata beliau mengalu-alukan kerjasama Perbadanan Jerman Antarabangsa (GIZ) yang memulakan lebih banyak projek seumpama itu di Sabah.

Pada masa ini, Kedutaan Jerman membiayai projek kecil di Tawau di mana NGO telah menceburi bidang keusahawanan melalui lokasi pembiakan burung enggang.

“Jika kita membuat koridor untuk menghubungkan lokasi-lokasi ini, kumpulan genetik burung-burung ini akan diperbesarkan. NGO menanam pokok buah-buahan yang disukai burung enggang. Kita menyokong projek penanaman pokok ini,” katanya.

Dari perspektif lain, Dr Bromeyer berminat untuk mengetahui bagaimana budaya boleh diwakili di sini di mana terdapat, katanya, tidak kurang daripada 35 suku dan 130 sub-etnik dengan pelbagai budaya dan bahasa serta pendatang yang boleh mempengaruhi budaya dalam satu cara atau yang lain.

“Bagaimana anda menghadapinya, dan apakah program anda mengenai idea anda untuk mewakili kepelbagaian ini supaya orang ramai dapat memahaminya?” Dr Bromeyer bertanya kepada Christina yang mengatakan konsep hidup harmoni sudah ada sejak zaman sebelum perang, jadi ia adalah perkara biasa.

“Saling hormat-menghormati adalah kunci kepada kewujudan bersama yang aman. Ia adalah lumrah, jadi ini adalah cara kita menguruskan perbezaan budaya kita. Namun, kita mempamerkan budaya masing-masing semasa perayaan seperti Tahun Baru Cina, Hari Raya, Pesta Kaamatan dan Krismas,” kata Christina.

Menurut Dr Blomeyer, beliau akan menilai keadaan keselamatan kerana pada masa ini, terdapat amaran untuk tidak pergi ke beberapa kawasan di Pantai Timur.

“Terpulang kepada Berlin untuk memutuskan sama ada untuk menarik balik nasihat perjalanan, “
Sambil berkata beliau berada di sini untuk menilai keadaan alam sekitar, beliau ingin mengetahui tugas atau langkah mitigasi Sabah untuk menangani pengeboman ikan, perubahan batu karang, pencemaran plastik, perubahan iklim dan banjir.

Sementara itu, Christina menggalakkan Duta Besar itu ke Taman Kinabalu, Sandakan, Tawau dan Semporna, melawat Taman Hidupan Liar Lok Kawi, Pusat Pemulihan Orang Utan Sepilok, Santuari Hidupan Liar Kinabatangan dan Pulau Bohey Dulang.

Dr Blomeyer memberi jaminan bahawa beliau akan mempromosikan hidupan liar ikonik Sabah selepas mengetahui tentang Orang utan, gajah pygmy Borneo dan monyet belanda (proboscis monkey).

Bercakap kepada Unit Media Kementerian kemudiannya, beliau menyifatkan pertemuannya dengan Christina sebagai pertemuan paling menggembirakan baginya.

“Saya belajar banyak tentang budaya dan masyarakat di Sabah yang hidup bersama secara aman dan harmoni. Saya banyak belajar tentang alam semula jadi dan sembilan taman yang dipertanggungjawabkan oleh menteri. Sudah tentu, kami banyak bercakap tentang pelancongan dan bagaimana untuk meningkatkan pelancongan dari Jerman ke Sabah,” katanya.

Ditanya mengenai kemungkinan lawatan pertukaran dan beberapa program kerjasama lain, Duta Besar itu berkata kerjasama telah pun dilaksanakan dalam beberapa bidang, contohnya, dalam persekitaran.

“Dan, kami sebagai sebuah kedutaan, juga mempunyai projek berskala kecil di sini, jadi sudah ada hubungan. Tetapi kami telah membincangkan bagaimana kami boleh memperhebatkannya, dan lawatan bersama pastinya membantu ke arah ini,” ujar beliau.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *