HomeUtamaIsu pencemaran dari ladang babi haram di Tamparuli sedang ditangani segera -...

Isu pencemaran dari ladang babi haram di Tamparuli sedang ditangani segera – Jeffrey

Read Time:2 Minute, 1 Second

KOTA KINABALU: Kementerian Pertanian, Perikanan dan Industri Makanan sedang giat berkoordinasi dengan agensi berkaitan bagi menangani kebimbangan yang dibangkitkan penduduk yang terjejas akibat ladang babi haram di Tamparuli.

Penduduk yang tinggal berdekatan telah membangkitkan pelbagai isu yang berkaitan dengan operasi ladang, seperti isu pencemaran udara dan air daripada pembuangan sisa, serta pencemaran bunyi daripada pembinaan dan haiwan tersebut.

Menerusi satu kenyataan di sini hari ini, menterinya Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan berkata kementeriannya mengakui isu itu sangat teruk, dan situasi itu sedang ditangani dengan segera.

“Saya memahami tekanan dan ketidakselesaan akibat operasi ladang kepada penduduk berhampiran terutama mereka yang menghadapi masalah kesihatan yang serius. Sungguh menyayat hati mendengar tentang nasib ahli komuniti kami, dan saya ingin memberi jaminan kepada semua orang bahawa kami komited untuk menyelesaikan isu ini dengan cara yang terbaik,” katanya.

Jeffrey menjelaskan bahawa tindakan undang-undang telah pun diambil terhadap ladang itu, mengakibatkan denda dikenakan mahkamah kerana beroperasi tanpa lesen yang sepatutnya di bawah Peraturan 3(1) Peraturan Kawalan Aktiviti Ternakan (Khinzir) 2008.

Walau bagaimanapun, peraturan semasa tidak membenarkan Jabatan Perkhidmatan Veterinar Sabah (DVS) untuk menutup ladang.

“Saya faham ini mungkin mengecewakan ramai, dan saya memberi jaminan kepada anda, kami bekerja tanpa jemu untuk menyelesaikan keadaan. Kami sedar tentang batasan dalam undang-undang sedia ada dan sedang mempertimbangkan perubahan yang perlu dalam perundangan untuk memastikan kawalan yang lebih ketat ke atas aktiviti tersebut pada masa hadapan.

“Ini termasuk memberi kuasa kepada DVS untuk menutup ladang yang gagal mematuhi peraturan. Kami juga mengakui perlunya penalti yang lebih tinggi sebagai penghalang bagi sebarang ketidakpatuhan,” tegasnya.

Jeffrey berkata, kementeriannya kini sedang berbincang dengan agensi lain termasuk Jabatan Alam Sekitar, Jabatan Perancangan Bandar dan Wilayah Sabah serta Jabatan Tanah dan Ukur bagi melaksanakan penyelesaian holistik terhadap isu ini.

Beliau percaya bahawa pendekatan yang diselaraskan akan menjadi cara paling berkesan untuk menguruskan cabaran tersebut.

Beliau menggesa semua pihak berkepentingan supaya mematuhi peraturan dan undang-undang yang ditetapkan pihak berkuasa sementara menunggu pembinaan Kawasan Penternakan Babi (PFA) di Tongod yang direka untuk menempatkan pemindahan ladang.

Jeffrey berkata kebajikan rakyat dan pemeliharaan alam sekitar adalah yang terpenting, dan kerajaan tidak akan berkompromi dalam hal ini.

“Saya berterima kasih kepada semua yang membangkitkan isu ini. Suara anda berfungsi sebagai peringatan tentang tanggungjawab yang kami pikul terhadap komuniti dan alam sekitar kami.

“Saya berjanji untuk memastikan anda sentiasa dikemas kini dari masa ke semasa mengenai perkembangan menangani isu ini, dan berhasrat untuk membawa penyelesaian yang memuaskan kepada semua,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

DUN Sabah : MUIS jalin kerjasama dengan beberapa universiti bangun HHS...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya