HomeIsu tempatan'KK Knockout' filem aksi komedi 100% Sabahan ditayang di pawagam esok

‘KK Knockout’ filem aksi komedi 100% Sabahan ditayang di pawagam esok

Read Time:1 Minute, 41 Second

KOTA KINABALU: Peminat filem diseru untuk menyokong “KK Knockout” 100 peratus filem aksi komedi Sabah apabila ia ditayangkan di pawagam seluruh negara esok (20 Julai).

Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Christina Liew berkata, filem ini layak mendapat sokongan daripada rakyat di negeri ini kerana ia dihasilkan 100 peratus oleh orang Sabah dan kejayaan “KK Knockout” menunjukkan bahawa tiada ketandusan pembikin filem malah di Sabah juga mempunyai ramai pelakon lelaki dan wanita yang berpotensi dan berkualiti.

Filem arahan Yuri Mejal merupakan anak kelahiran Sandakan, yang juga penulis skrip, dan diterbitkan oleh DNA Production, penerbit filem tempatan bebas.

Yuri, 34, dan Tracie Sinidol, 22, (Unduk Ngadau Tambunan 2021) masing-masing adalah pelakon utama dan pelakon.

Christina hadir melancarkan tayangan perdana di Pawagam Golden Screen Cinemas (GSC), Imago Mall, di sini, pada malam Isnin dan bagi pihak kementeriannya, beliau mengucapkan tahniah kepada syarikat penerbitan filem, pelakon dan kru filem atas pencapaian mereka.

“Tahniah! Anda telah melakukannya dengan sangat baik. Anda adalah kebanggaan Sabah. Saya seronok menonton filem itu malam ini (Isnin).

“Untuk mana-mana filem buatan Sabah masa depan yang mungkin anda lakonkan, kami (Kementerian) akan memberikan anda semua sokongan dengan syarat anda mempunyai skrip yang bagus dan barisan pelakon yang berbakat,” kata Christina sambil menyeru semua peminat filem untuk memberi sokongan semasa filem itu ditayangkan esok.

Dalam pada itu, Presiden Kelab Insan Seni Sabah Rubiah Onga mengucapkan terima kasih kepada Christina, Pembantu Menteri Pertanian, Perikanan dan Industri Makanan Peto Galim, dan Abdul Rahman Yakub (yang mewakili Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor) atas kehadiran dan sokongan mereka terhadap produk tempatan.

“Di pihak kami, peranan Kelab adalah untuk mempromosikan filem itu kepada rakyat Malaysia,” katanya.

Peto turut menggesa pembikin filem untuk meluaskan lokasi penggambaran mereka pada masa akan datang untuk menggambarkan keindahan alam semula jadi Sabah dengan memasukkan tempat-tempat menarik seperti Kokol Haven (Inanam), Kundasang, Sandakan dan Tawau.

Sebagai tindak balas, Presiden Persatuan TV Malaysia Dato’ Jurey Latiff berkata beliau sentiasa menasihati penerbit filem Sabah untuk mempromosikan Sabah seluas-luasnya dalam usaha produksi filem mereka.

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

1,500 pengunjung meriahkan sambutan raya Pusat Alumni UMS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya