HomeUtamaProfesion guaman Sabah digesa lakukan khidmat guaman pro bono

Profesion guaman Sabah digesa lakukan khidmat guaman pro bono

Read Time:2 Minute, 53 Second

KOTA KINABALU: Profesion guaman di Sabah harus mempertimbangkan khidmat guaman pro bono untuk menyediakan akses kepada keadilan kepada mereka yang tidak mampu mendapatkan nasihat dan perwakilan undang-undang, kata Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor.

“Kerja undang-undang pro bono adalah tanggungjawab sosial, dan firma guaman boleh membina projek pro bono ke dalam model perniagaan mereka untuk memberi kembali kepada masyarakat dan mempromosikan reputasi positif. Ia adalah amalan mulia, tanggungjawab kepada komuniti kita, dan sesuatu yang boleh anda semua banggakan daripadanya.

“Mendapat keadilan yang baik adalah untuk semua orang, dan saya berharap Persatuan Undang-undang Sabah akan memastikan ahlinya meneruskan dan meluaskan perwakilan kepada mereka yang tidak diwakili di Sabah,” katanya pada Majlis Gala Night Persatuan Undang-undang Sabah (SLS) di sini pada Sabtu.

Teks ucapan Hajiji disampaikan oleh Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Christina Liew.

Menurut Hajiji, SLS merangkumi profesionalisme, diamanahkan dengan tanggungjawab penting untuk mengawal selia kelakuan pengamal undang-undang di Sabah.

“Ia memainkan peranan penting dalam menegakkan kedaulatan undang-undang, batu asas yang menjadi tumpuan mana-mana masyarakat yang adil dan saksama.

“Saya ingin melihat Persatuan Undang-undang Sabah terus meningkat dan cemerlang. Saya mahu melihat ia berkembang menjadi simbol keunggulan undang-undang, menetapkan standard yang tinggi untuk peguam di rantau kita.

“Bagi mencapai matlamat ini, adalah mustahak bagi masyarakat untuk kekal selaras dengan amalan moden dan menerima sepenuhnya inovasi,” katanya.

Namun begitu, Hajiji berkata sebagai penjaga keadilan, Persatuan Undang-undang Sabah mesti meluaskan pengaruhnya di luar bilik mahkamah dan merangkul sepenuhnya peranannya sebagai pemangkin kepada transformasi masyarakat yang positif.

Beliau berkata Kerajaan Negeri menghargai perkongsian penting dengan Persatuan Undang-undang Sabah, antaranya penubuhan Pusat Timbang Tara Antarabangsa Borneo dan Pengantaraan (BICAM), dilancarkan pada Julai tahun ini.

“Kami berbangga dalam menyokong dan menyediakan pembiayaan awal bagi pencapaian penting ini dalam perjalanan kami ke arah kecemerlangan dalam perkhidmatan profesional dan promosi penyelesaian pertikaian alternatif (ADR) bukan sahaja di wilayah Borneo tetapi juga wilayah Nusantara dan BIMP-EAGA yang lebih luas,” katanya.

Hajiji berkata Kerajaan Negeri juga menghargai sumbangan tidak ternilai Persatuan Undang-undang Sabah dalam membentuk undang-undang yang memberi kesan kepada Sabah.

“Penglibatan aktif anda dalam perundingan pihak berkepentingan adalah penting dalam memastikan rangka kerja undang-undang kami sejajar dengan aspirasi dan keperluan negara kita.

“Kami juga mengiktiraf peranan penting yang dimainkan oleh Persatuan Undang-undang Sabah dalam mempromosikan Pelaburan Langsung Asing (FDI) melalui lawatan undang-undang ke negara lain. Usaha anda dalam mewujudkan hubungan dan memupuk perkongsian antarabangsa adalah penting dalam menarik pelaburan yang memacu pertumbuhan ekonomi dan mewujudkan peluang untuk rakyat kita.

“Sememangnya usaha anda melengkapkan desakan Kerajaan Negeri untuk menarik pelabur ke Sabah,” katanya.

Hajiji turut gembira mengetahui rancangan berterusan SLS untuk menganjurkan persidangan undang-undang antarabangsa di Sabah.

Persidangan undang-undang antarabangsa juga akan menarik tokoh undang-undang, cendekiawan dan pakar dari seluruh dunia, katanya, sambil menambah bahawa mereka akan menjadi platform untuk pembangunan modal insan negeri selain menawarkan pengamal undang-undang dan cendekiawan tempatan peluang untuk terlibat dengan pemimpin pemikiran global, mendapatkan pandangan tentang amalan undang-undang yang canggih, dan meluaskan ufuk mereka.

“Kami perhatikan peranan penting Persatuan Undang-undang Sabah telah dimainkan dalam menganjurkan persidangan undang-undang antarabangsa, seperti Persidangan SLS/LAWASIA Employment Law tahun ini juga sebagai Persidangan SLS/Commonwealth Law Association Borneo Rainforest Law yang akan datang. Persidangan akan diadakan pada Februari tahun depan.

“Bersama-sama kita boleh meletakkan negeri Sabah sebagai destinasi utama untuk wacana undang-undang, memperkayakan modal insan kita, dan mengukuhkan lagi kedudukan kita sebagai wilayah pertumbuhan dan peluang,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

Komuniti Madani diseru manfaatkan aplikasi ‘PriceCatcher’, ‘Speedtest’

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular