HomeIsu tempatanMUIS jalin kerjasama dengan PERKIPS, Roche laksana 'Zakat For HER'

MUIS jalin kerjasama dengan PERKIPS, Roche laksana ‘Zakat For HER’

Read Time:2 Minute, 26 Second

Kota Kinabalu : Majlis Ugama Islam Sabah (MUIS) melaksanakan usaha dan kerjasama dengan Persatuan Kebajikan Islam Perubatan Sabah (PERKIPS) dan Roche Malaysia Sdn Bhd dalam melaksanakan sistem penjagaan kesihatan, khususnya dalam domain penjagaan kanser yang meningkat sebanyak 11 peratus.

Yang Dipertua MUIS Datuk Seri Yahya Hussin berkata, ketika ini kekangan yang dihadapi oleh Formulari Kanser Kebangsaan ialah setiap pesakit kanser tidak dapat menikmati akses yang sama kepada penyelesaian yang menawarkan hasil yang lebih baik atau potensi untuk mendapatkan penawar, terutamanya pada peringkat awal penyakit mereka.

“Memandangkan landskap pembiayaan sedia ada tidak dapat mengekalkan masa depan ekosistem kesihatan kanser, dengan kadar kenaikan tahunan sebanyak 50,000 kes baharu iaitu angka yang dianggarkan meningkat sebanyak 11 peratus dalam tempoh lima tahun akan datang.

“Dalam mengharungi cabaran ini, Kementerian Kesihatan sebagai pembayar penjagaan kesihatan utama bergelut dengan 49.3 peratus daripada beban kewangan. Terutamanya, individu dalam golongan yang berpendapatan rendah menghadapi halangan untuk mengakses rawatan inovatif kerana kekangan kewangan yang lebih rumit oleh proses pembiayaan yang rumit.

“Melihat kepada senario ini, saya sekali lagi ingin mengucapkan syabas dan tahniah kepada MUIS, PERKIPS dan Roche Malaysia Sdn. Bhd., kerana
memperkenalkan mod inovatif, Model Pembiayaan menyatukan pembiaya, mewujudkan usaha kolektif untuk menyokong kos rawatan bagi individu yang menghadapi cabaran kewangan dalam kumpulan berpendapatan B40 dan M40 rendah,” katanya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Menandatangani Kerjasama Persefahaman di antara MUIS,PERKIPS dan Roche (Malaysia) Sdn Bhd di sini semalam.

Yahya berkata, dana ini direka khusus untuk menyasarkan pesakit awal kanser payudara positif HER-2, terutamanya individu Muslim yang layak untuk rawatan neoadjuvant, berdasarkan kriteria yang dipersetujui oleh pakar onkologi.

Katanya, proses pemilihan adalah bertujuan untuk menampung kekangan kewangan yang dihadapi oleh pesakit.

Tambahnya, inisiatif ini akan berterusan untuk tempoh setahun atau sehingga kuota 14 pesakit habis selain ia juga mencerminkan komitmen MUIS untuk menangani keperluan unik demografi ini dalam perjalanan rawatan kanser mereka.

“Penyelesaian yang dicadangkan adalah strategi yang pragmatik yang menggalakkan pembiaya menyumbang melalui CSR atau derma, mewujudkan model mampan yang melampaui batasan tradisional.

“Dengan mengutamakan akses yang saksama, ia bukan sahaja meningkatkan peruntukan penjagaan kesihatan tetapi juga memperkasakan individu, menawarkan mereka cara untuk mengawal semula kehidupan mereka dan mengurangkan kos masyarakat yang lebih luas yang berkaitan dengan penyakit.

“Dengan kerjasama ini, kita mampu memupuk inovasi untuk melabur pada masa depan mereka yang terjejas oleh kanser. Penglibatan Roche menandakan komitmen untuk pelaburan berterusan dalam penyelidikan dan pembangunan untuk peningkatan kesihatan komuniti kita,” katanya.

Dalam pada itu, Yahya berkata, untuk mengurus dan menyelia inisiatif ini, PERKIPS platform diperkenalkan yakni bukan keuntungan yang direka untuk mengendali sumber-sumber berdasarkan kriteria yang telah ditetapkan dan menjana bukti bukan klinikal.

“Kesimpulannya, Model Pembiayaan Inovatif ‘Zakat for HER’ adalah tindak balas praktikal terhadap cabaran yang kita hadapi. Ia mewakili usaha kolaboratif untuk menangani halangan kewangan yang dihadapi oleh individu yang berhadapan dengan kanser.

“Mencipta laluan yang mampan dan saksama kepada rawatan inovatif, memberikan harapan dan sokongan kepada mereka yang memerlukan adalah merupakan hasrat kerjasama ini,” katanya. – SABAH MEDIA

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

Petugas Tabung Darah digesa tingkat kemahiran, pengetahuan demi keselamatan pesakit

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular