HomeUtamaKes Rayuan membenarkan Persatuan Undang-Undang Sabah membuat semakan kehakiman berhubung pemberian khas...

Kes Rayuan membenarkan Persatuan Undang-Undang Sabah membuat semakan kehakiman berhubung pemberian khas 40 % didengari esok

Read Time:2 Minute, 36 Second

Kota Kinabalu – Rayuan Jabatan Peguam Negara mengenai keputusan mahkamah tinggi yang membenarkan Persatuan Undang-Undang Sabah (SLS) bagi membuat semakan kehakiman berhubung pemberian khas sebanyak 40 % untuk Sabah akan didengari esok

Kes kontroversi itu ditetapkan untuk dibicarakan esok selepas penangguhan lapan bulan dari September tahun lepas.

SLS pertama kali memfailkan permohonan semakan kehakiman pada 9 Jun 2022, untuk membatalkan warta kerajaan persekutuan mengenai geran tahunan RM125.6 juta untuk Sabah, dengan alasan ia melanggar hak hasil negeri di bawah Perjanjian Malaysia 1963 (MA63).

Kerajaan persekutuan dinamakan sebagai responden pertama manakala kerajaan negeri Sabah adalah responden kedua.

Semakan kehakiman adalah untuk memaksa kerajaan persekutuan membayar 40 peratus bahagian hasil yang terhutang kepada negeri sejak tahun 1974 termasuk tunggakan, dan untuk mendapatkan pengisytiharan 40 peratus kelayakan seperti yang termaktub di bawah Perkara 112C dan 112D Persekutuan Perlembagaan.

Mahkamah Tinggi pada 11 November 2022 telah memberikan kebenaran SLS untuk semakan kehakiman, tetapi keputusan itu segera dirayu oleh Jabatan Peguam Negara (AGC) kerajaan persekutuan.

AGC juga mendapat penangguhan di Mahkamah Tinggi mendengar kes itu sementara menunggu rayuan.

Bekas presiden SLS Datuk Roger Chin di dalam satu kenyataan pada 2 mei lalu berkata SLS berazam untuk mendapatkan pengiktirafan dan pemenuhan 40% kelayakan yang termaktub dalam Perkara 112C dan 112D Perlembagaan Persekutuan, bersama Seksyen 2 Bahagian IV Jadual Kesepuluh,

Tambahnya Kelayakan adalah dua perlima (40%) daripada hasil bersih yang diperoleh Malaysia dari Sabah melebihi jumlah yang dikutip pada tahun 1963, tahun di mana Malaysia ditubuhkan.

“Geran hasil pertumbuhan 40% ini, elemen utama Perjanjian Malaysia, dijanjikan secara khusus kepada rakyat Sabah untuk mempercepatkan pembangunan negeri mereka.

“Ia membayangkan masa depan dengan air bersih yang sedia ada untuk setiap isi rumah dan bekalan kuasa yang boleh dipercayai di semua wilayah, memudahkan projek infrastruktur penting,” kata Chin 

Tambahnya lagi di bawah Perlembagaan Persekutuan, adalah tidak dapat dinafikan bahawa kerajaan persekutuan mempunyai “kewajipan perlembagaan” untuk membayar geran khas setiap tahun kepada Sabah mengikut peruntukan.

Kelayakan 40 peratus itu sepatutnya dibayar sejurus selepas pembentukan persekutuan Malaysia pada 16 September 1963, sebagai pengakuan peruntukan kewangan untuk menyediakan keperluan sosio-ekonomi Sabah yang kurang membangun.

Fasal (4) Perkara 112D juga memperuntukkan bahawa semakan semula kelayakan perlu diadakan selewat-lewatnya pada tahun 1969, enam tahun selepas pembentukan Malaysia, dan sekali lagi pada tahun 1974.

SLS juga mempertikaikan perjanjian antara kerajaan Sabah dan kerajaan persekutuan pada 14 April 2022 untuk pemberian tahunan “interim” sebanyak RM125.6 juta, dengan kenaikan dalam tempoh lima tahun, 2022 hingga 2026, sementara rundingan diteruskan

Kerajaan persekutuan kemudian menerbitkan keputusannya di bawah perintah yang diwartakan kerajaan persekutuan, yang didakwa oleh SLS sebagai pelanggaran serius kewajipan perlembagaan kerajaan persekutuan dan negeri terhadap rakyat Sabah.

SLS bimbang bahawa pelanggaran itu akan mempunyai beberapa kesan undang-undang yang meletakkan Sabah pada kedudukan yang tidak menguntungkan dan akhirnya merampas hak negeri untuk 48 tahun terakhir tidak membayar.

“SLS terkejut apabila membaca bahawa tiada pengakuan kegagalan untuk mengadakan semakan Artikel 112D menjelang 1974 dan dengan itu pembayaran 40 peratus kelayakan untuk tahun-tahun yang hilang.

“Secara jelas tiada ganti rugi atas kegagalan membayar 40 peratus kelayakan untuk tahun-tahun yang hilang. Tiada 40 peratus kelayakan dibayar selama 48 tahun kepada Sabah,” kata nya lagi.

RELATED ARTICLES
Utama

KPKM komited teroka peluang baharu tingkat penyertaan belia dalam bidang pertanian

Bangunan Kerajaan Sabah Pentadbiran Sabah Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular