Makanan tradisional harus dipromosikan pada skala yang lebih besar – Arlinsia

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 58 Second

Oleh NORMIMIE DIUN

KOTA MARUDU: Makanan tradisional adalah sebahagian besar daripada budaya dan warisan masyarakat yang disajikan untuk ahli keluarga sebagai simbol kebanggaan bagi etnik seseorang.

Setiausaha Politik kepada Menteri Pertanian dan Perikanan Sabah, Arlinsia Agang, berkata makanan tradisional yang diwarisi turun-temurun juga berfungsi sebagai ekspresi identiti budaya sesuatu kaum.

“Malangnya, ramai anak muda tidak lagi mengenali malah mahu mengambil makanan tradisional mereka sendiri. Ini menyedihkan kerana masakan tradisional sering mencerminkan sejarah, gaya hidup, nilai dan kepercayaan masyarakat yang unik. Apa yang boleh kita katakan tentang nilai kita sebagai rakyat jika kita tidak dapat mengenali makanan kita sendiri?,” katanya.

Arlinsia berkata demikian selepas merasmikan Pertandingan Makanan Tradisional Kg Marak Parak di sini, baru-baru ini.

Arlinsia bersyukur kerana sekurang-kurangnya buat masa ini, sebilangan besar masyarakat masih menghargai masakan tradisional. Bagaimanapun, beliau berharap lebih ramai orang, khususnya golongan muda, berminat untuk mengetahui tentang makanan ini yang telah diturunkan dari satu generasi ke satu generasi.

“Adalah penting untuk diingatkan bahawa setiap hidangan mempunyai keunikan dalam budaya asalnya dan mempunyai tempat istimewa di hati mereka yang menyediakannya. Makanan adalah cerminan kepada budaya, dan ia harus dikendalikan sedemikian,” katanya.

Selain kepentingannya kepada pemeliharaan budaya, Arlinsia melihat makanan tradisional sebagai penyelesaian kepada masalah kenaikan kos makanan.

“Makanan tradisional bermakna ia tidak bergantung kepada makanan yang dihasilkan secara komersil kerana ia kebanyakannya diperoleh daripada alam semula jadi. Ia boleh membantu isi rumah mempelbagaikan sumber makanan mereka, apatah lagi, ia lebih sihat kerana makanan yang dihasilkan secara komersil biasanya mengandungi banyak bahan kimia,” katanya.

Mengulas mengenai pertandingan itu, Arlinsia berkata, beliau berharap lebih banyak kampung dan daerah akan menganjurkan pertandingan serupa pada masa hadapan bagi mengekalkan tradisi.

“Bagus juga kerana pada pemerhatian saya, makanan tradisional mungkin lebih popular sekiranya bekalan mencukupi di pasaran.

“Jika lebih ramai orang belajar cara menyediakannya, saya pasti permintaan akan sentiasa ada. Kami sentiasa mahu kembali ke akar umbi kami. Makan makanan tradisional sentiasa menjadi satu kenangan kepada kita,” katanya.

Dalam pada itu, sebanyak 10 kumpulan menyertai pertandingan itu, di mana mereka mempamerkan lebih 100 jenis makanan tradisional dari kampung mereka termasuk tupai panggang, sup labi-labi, linopod (nasi dibungkus daun), pelbagai jenis ikan air tawar, dan lain-lain lagi.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *