Nabalu Countryside Run pamer keindahan alam semulajadi Sabah

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini
Read Time:1 Minute, 7 Second

TUARAN: Acara Nabalu Countryside Run yang julung kali diadakan menyaksikan keseronokan peserta larian ketika mereka melewati perkampungan yang indah berhampiran Pekan Nabalu dekat sini hari ini (3 Jun).

Acara itu menarik lebih daripada 200 peminat larian merentas desa, termasuk peserta dari Brunei dan England. Acara itu terbukti berjaya.

Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar merangkap Pengerusi Lembaga Pelancongan Sabah, Datuk Joniston Bangkuai hadir menyempurnakan majlis penyampaian hadiah pingat kepada peserta terbaik.

Dianjurkan bersama Kampung Nadau Youth Club dan Nabalu Countryside Run menampilkan dua kategori laluan iaitu 8km dan 21km, memastikan pengalaman peserta melalui laluan yang mencabar dari semua peringkat kemahiran.

Joniston turut menekankan kepentingan acara sedemikian selain mempromosikan pelancongan mampan dan pemerkasaan komuniti , ia juga memberi kesan positif terhadap ekonomi tempatan dan memelihara alam sekitar Sabah.

Joniston berkata acara itu juga akan melengkapkan usaha bersepadu kerajaan negeri untuk mempromosikan pelancongan berasaskan komuniti luar bandar (CoBT).

Beliau turut menyokong masyarakat setempat secara aktif dalam menganjurkan dan mempromosikan acara seumpamanya.

“Nabalu Countryside Run bukan sahaja membolehkan kampung-kampung luar bandar kita mempamerkan keindahan alam semula jadi kepada peminat sukan dan alam semula jadi, tetapi ia juga mewujudkan peluang untuk pelancongan mampan,” katanya.

Acara tersebut disokong oleh Lembaga Pelancongan Sabah sebagai salah satu penaja utama bersama pemaju hartanah KTI dan bertujuan untuk mempamerkan keindahan alam semulajadi kawasan luar bandar Sabah sambil memupuk penglibatan masyarakat setempat.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *