HomeIsu tempatanKolaborasi UMS-UnPas fokus martabat bidang kerja sosial

Kolaborasi UMS-UnPas fokus martabat bidang kerja sosial

Read Time:1 Minute, 15 Second

Kota Kinabalu: Universiti Malaysia Sabah (UMS) telah menandatangani perjanjian kolaborasi bersama Universiti Pasundan (UnPas) Indonesia yang memfokuskan kerjasama dalam memartabatkan bidang kerja sosial.

Pemeteraian perjanjian itu disempurnakan Naib Canselor UMS, Profesor Datuk Dr. Kasim Mansor dan Rektor UnPas, Profesor Dr. Ir. H. Eddy Jusuf.

Menurut Kasim, UMS merupakan sebuah universiti awam yang sentiasa peka terhadap cabaran dan keperluan masyarakat yang memerlukan kepakaran cendekiawan dalam menyelesaikan isu-isu semasa.

“Justeru, kolaborasi ini akan memberi penekanan terhadap bidang kerja sosial bagi membantu meningkatkan kebajikan pekerja dalam pelbagai sektor serta membantu golongan yang kurang berkemampuan.

“Dengan ini, pengadaptasian produk, perkhidmatan dan operasi dari hasil penyelidikan dapat membantu usaha untuk meningkatkan pertumbuhan dan penembusan positif pasaran antarabangsa bagi mencari solusi masalah serumpun,” katanya.

Kasim berkata, kolaborasi yang terjalin itu juga mampu membantu mengukuhkan keterampilan penyelidikan Kluster Seni, Sains Sosial dan Kemanusiaan agar seiring dengan kluster-kluster penyelidikan lain di UMS yang berpaksikan kepada unsur sains dan teknologi.

“Untuk makluman, kerjasama ini akan diketuai oleh Dekan Fakulti Psikologi dan Pendidikan (FPP) UMS, Profesor Dr. Murnizam Hj. Halik,” katanya.

Perbincangan tersebut dijalankan seiring dengan lawatan Yang Di-Pertua Negeri Sabah, Tun Juhar Mahiruddin dan isteri, Toh Puan Norlidah RM Jasni sempena Lawatan Pengantarabangsaan Penyelidikan dan Akademik UMS di Indonesia.

Hadir sama, Ahli Lembaga Pengarah UMS, Rafidah Datu Derin; Atase Pendidikan Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta, Zulfadhli Hamzah; Timbalan Naib Canselor Penyelidikan dan Inovasi UMS, Profesor Ir. Dr. Rosalam Sabartly dan Timbalan Pengarah (Strategik) Pusat Pengurusan Penyelidikan UMS, Profesor Madya Dr. Fatimah Ahmedy. –SABAH MEDIA

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

Ko-Nelayan, UMS jalin kolaborasi bangun produk makanan hiliran

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya