HomeUtamaDua selebriti TV China dalam misi cari fakta, mempromosi pelancongan Sabah

Dua selebriti TV China dalam misi cari fakta, mempromosi pelancongan Sabah

Read Time:1 Minute, 36 Second

KOTA KINABALU: Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Christina Liew mengalu-alukan kedatangan dua selebriti TV dari China dalam misi mencari fakta untuk mempromosi dan mempamerkan Sabah sebagai destinasi pelancongan pilihan di tanah air mereka.

Kedua-duanya ialah Hos CCTV Kou Chunrui dan Pengarah Penyiaran Hal Ehwal Semasa TV Phoenix, Su Zhenni, yang ditugaskan oleh Hawan Maju Sdn Bhd yang berpangkalan di Sabah untuk melihat ke dalam Malaysia dan China Tahun ke-50 Perikatan 2024, meneroka pelancongan Sabah dan potensi pelaburannya ke China.

Ketua Pegawai Visionari syarikat itu Nash Koh memperkenalkan mereka kepada Menteri Pelancongan Sabah dalam kunjungan hormat, baru-baru ini.

Dalam pada itu, Christina turut menyatakan sokongan terhadap karya personaliti TV di Sabah.

Semasa pertemuan itu, Kou dan Su berkata bahawa kebanyakan penduduk di wilayah China tidak pernah mendengar tentang Sabah.

Justeru itu, Christina berkata sebaik-baiknya, pencari fakta mesti melawat Sabah semasa perayaan seperti Tahun Baru Cina, Hari Raya dan Pesta Kaamatan untuk mereka mengetahui dan memahami warisan budaya kita dan cara hidup rakyat.

“Saya juga akan menggalakkan mereka melihat sekilas hidupan liar ikonik Sabah dengan memilih pakej Pelayaran Sungai Kinabatangan, antara lain,” tambahnya.

Christina turut mencadangkan agar Koh membawa pengacara TV ke pelbagai tempat tumpuan pelancong supaya mereka boleh berkongsi pengalaman mereka dengan rakyat China melalui pembentangan mereka.

Kou dan Su menghabiskan lima hari di Sabah untuk merasai ‘The Land Below The Wind’, sambil mendapatkan idea tentang apa yang negeri ini tawarkan kepada pelancong, pelawat dan pelabur.

Menurut Koh, kedua-dua selebriti wanita itu juga membuat kajian mengenai diaspora Cina di bahagian dunia ini, terutama generasi muda.

“Mereka telah menganalisis maklumat berguna yang dikumpulkan di lapangan, dan menyerahkan laporan kepada saya mengenai penemuan dan cadangan mereka untuk meningkatkan pelancongan Sabah.

“Apa yang mereka temui tentang keunikan penduduk dan budaya di Sabah serta peluang ekonomi di sini, mereka akan kongsikan dengan pemain pelancongan China dan pelabur berpotensi untuk mengembangkan perniagaan mereka di Sabah,” katanya.

RELATED ARTICLES
Utama

KPKM komited teroka peluang baharu tingkat penyertaan belia dalam bidang pertanian

Bangunan Kerajaan Sabah Pentadbiran Sabah Sabah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular