HomeIsu tempatanLiving Lab UMS pemangkin inovasi, beri manfaat kepada komuniti dan industri

Living Lab UMS pemangkin inovasi, beri manfaat kepada komuniti dan industri

Read Time:1 Minute, 36 Second

Langgani saluran TELEGRAM kami untuk berita terkini

Kota Kinabalu: Universiti Malaysia Sabah (UMS) menerima dana sebanyak RM2 juta daripada Kerajaan Sabah bagi tujuan aktiviti penyelidikan.

Naib Canselor UMS, Prof. Datuk Dr. Kasim Mansor berkata, sebahagian daripada dana yang diterima pada Mac lalu itu akan digunakan sebagai dana makmal hidup (Living Lab) di universiti tersebut.

“Aplikasi Living Lab merupakan pendekatan kolaboratif untuk inovasi yang melibatkan pelbagai pihak berkepentingan dan  sering digunakan dalam bidang bandar pintar, penjagaan kesihatan, kelestarian dan pendidikan. 

“Ia juga bagi merealisasikan hasrat negara menjadikan inovasi sebagai pemacu utama pertumbuhan ekonomi negara, Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia (KPT) telah merangka Pelan Pembangunan 10 tahun sehingga 2025 bagi menyokong pertumbuhan berkenaan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Pelancaran Living Lab di di Akuarium dan Muzium Marin, Institut Penyelidikan Marin Borneo UMS, di sini, semalam.

Menurut Dr. Kasim, UMS sebagai universiti komprehensif telah memulakan pembangunan Living Lab pada pertengahan tahun 2022 dan merupakan antara universiti yang komited dalam mewujudkan makmal hidup. 

“Misi UMS adalah untuk memastikan Living Lab ini menjadi inspirasi kepada universiti, komuniti dan industri dalam mencipta inovasi yang bermanfaat kepada masyarakat dan industri, selaras dengan tema universiti sebagai Peneraju Masyarakat Berinovatif, “Leading Towards Innovative Societies”.

“Ia merangkumi perkongsian kolaboratif antara ahli akademik, industri, kerajaan dan komuniti, bagi memastikan pertumbuhan yang mampan terlaksana dengan pantas sekali gus mampu berkongsi idea agar pengkomersialan dapat direalisasikan.

“Dengan adanya Living Lab ini sebagai pemangkin inovasi, ia akan menghasilkan produk-produk serta perkhidmatan yang bermutu tinggi, termasuk memberi impak kepada mempertingkatkan sosio ekonomi masyarakat. Ia juga sekali gus merealisasikan Agenda Sabah Maju Jaya dalam konteks Malaysia Madani pada hari ini,” katanya.

Selain penyaluran sebahagian dana daripada sumbangan Kerajaan Sabah, Dr Kasim turut mengumumkan peruntukan UMS sebanyak RM500 ribu untuk Living Lab.

Hadir sama, Timbalan Naib Canselor Penyelidikan dan Inovasi UMS, Prof Ir. Dr. Rosalam Sarbatly, Pegawai-pegawai Utama dan Kanan UMS, serta wakil daripada pihak industri dan komuniti.  – SABAH MEDIA

RELATED ARTICLES
Isu tempatan

NGO Muslim Sabah disaran selaras aktiviti, elak pertindihan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Marianah Haji Mohd. Akil on Ibu Ebi AF5 Meninggal Dunia
Just ada kaitan with gui family on Bermula Jual Aiskrim Kini Bergelar Usahawan Berjaya